Publicat 11/02/2015 12:38

Vila confia que la nova legislatura gravi la mobilitat privada per finançar el transport públic

Recurso conducción, coche, conductor
AUTOCASION.COM

Es preveu aprovar la llei de finançament del transport públic i la de mitigació del canvi climàtic

BARCELONA, 11 febr. (EUROPA PRESS) -

El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Santi Vila, confia que en la pròxima legislatura s'aprovin la llei de finançament del transport públic i la d'adaptació i mitigació del canvi climàtic, unes normatives que tenen un punt en comú: gravar la mobilitat privada, sobretot la contaminant, per finançar el transport públic.

En declaracions als mitjans després d'obrir una jornada tècnica sobre el nou sistema T-Mobilitat, Vila ha defensat les dues iniciatives, que es troben en tramitació parlamentària: "Si el Govern de Catalunya aposta per una mobilitat sostenible i un bon servei de transport públic, hem de garantir un correcte finançament".

"Tota la mobilitat privada --incloent mercaderies-- contaminant a Catalunya haurà de ser gravada d'alguna manera", ha continuat Vila, que ha declinat explicar com s'articularia el gravamen i el seu import.

Això sí, ha confiat que aquest 2015, malgrat que la legislatura actual s'ha escurçat després de la convocatòria electoral del 27 de setembre, queda "tot a punt" perquè en la següent es puguin aprovar definitivament les dues lleis.

El setembre de l'any passat, el Govern català ja va anunciar que estudiava la implantació d'un nou impost a la mobilitat privada a l'àrea metropolitana de Barcelona, una mesura dins del Pla de Qualitat de l'Aire, el 90% de la recaptació del qual es destinaria a finançar el transport públic a través d'un fons de protecció del medi ambient.

L'objectiu d'aquesta actuació és establir una fiscalitat autonòmica a les emissions de contaminants atmosfèriques que es generen en els desplaçaments dels vehicles comercials i privats quan circulen dins de la zona de protecció especial (ZPE).

El 10% restant del fons de protecció ambiental es destinaria a actuacions per augmentar l'eficiència de vehicles privats mitjançant accions que incrementin l'ocupació del vehicle, la promoció dels plans de desplaçament d'empresa, la generalització de la conducció eficient i la promoció i incorporació de tecnologies de mobilitat eficient en entorn urbà.

Quedarien exempts d'aquest gravamen els vehicles que compleixen les condicions de vehicle més net definits per a l'actuació de reducció del 30% dels peatges, com també els vehicles comercials de flota que disposin del distintiu ambiental de flotes de vehicles atorgat per la Direcció General de Qualitat Ambiental.

T-MOBILITAT

En l'obertura de la jornada 'T-Mobilitat: el futur de la mobilitat a Catalunya', Vila ha ratificat el calendari de la implantació d'aquest nou sistema sense aportar més novetats sobre aquesta qüestió: en el segon semestre del 2016 la nova targeta serà operativa a Barcelona --primera corona tarifària-- i serà una realitat a tota Catalunya el 2018.

La T-Mobilitat és un nou sistema de pagament intel·ligent en el transport públic que substituirà els 84 abonaments actuals --catorze tipus de títols per sis zones de transport-- i amb el qual es passarà de la banda magnètica al xip.

El contracte, d'entre tretze i quinze anys, es va adjudicar l'octubre per 58,1 milions d'euros al consorci format per CaixaBank, Fujitsu, Indra i Marfina --que integren l'operador Soc Mobilitat--, una quantitat que es destinarà a implementar la maquinària i el programari necessaris per llançar la T-Mobilitat a les 74 empreses de transport públic que formen part del sistema tarifari integrat.

La T-Mobilitat incorpora una tecnologia 'contactless' amb un xip electrònic que es podrà implantar a la pròpia targeta i a altres suports com rellotges, polseres, roba i 'smartphones' i que permetrà fer recàrregues per internet.

El preu del transport estarà adaptat a la mobilitat de cada ciutadà, de manera que es premiarà la recurrència: el preu del viatge serà més barat com més desplaçaments es facin.

El representant de Soc Mobilitat Miquel Martí ha coincidit amb Vila que "des de la mobilitat privada cal intentar finançar el transport públic", i ha garantit que hi haurà un temps de transició en què la T-Mobilitat i els abonaments actuals conviuran per a l'adaptació del ciutadà.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés