Actualitzat 19/02/2014 13:42

Vila diu que l'Estat aportarà 10 milions més al transpor públic

El conseller Santi Vila
Foto: EUROPA PRESS

Confia obtenir el vistiplau d'Hisenda per acabar la N-II i el tren de la T1

BARCELONA, 19 Feb. (EUROPA PRESS) -

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha dit que l'Estat augmentarà en uns 9 o 10 milions d'euros la seva aportació al transport públic català.

   En declaracions als mitjans al Parlament, Vila ha explicat que a la reunió mantinguda aquest dimarts amb Montoro, el ministre va mostrar el seu "compromís" d'implicar-se en el problema del finançament del transport públic, ha assegurat, pel que ha confiat que en les pròximes setmanes o mesos se signifiqui clarament.

   En un dia en què està convocada una nova protesta d'usuaris contra la pujada de tarifes d'aquest any, Vila ha admès que el finançament del sistema està "molt tens", i ha recordat l'acord de dilluns entre Generalitat, Àrea Metropolitana (AMB) i Ajuntament de Barcelona per incrementar la seva aportació el 2016 fins a 289,1 milions d'euros, 115,6 milions i 110,4 milions, respectivament.

   L'esmentat acord preveu també que els usuaris no aportin més del 50% del cost del servei, malgrat que el deute no ha deixat d'augmentar i actualment es situa en 546 milions d'euros.

   Durant l'any 2013 les administracions públiques van destinar 551,2 milions d'euros a finançar el transport públic de l'àrea de la capital catalana: 281,1 milions de la Generalitat, 94,9 milions de l'Estat, 94,7 de l'AMB i 80,3 de l'Ajuntament --un descens de 54 milions respecte l'any anterior--.

   Vila ha explicat també que a Montoro el preocupa un "possible tracte discriminatori" a Madrid i Barcelona respecte a la resta d'Espanya, i que no és partidari de discriminar temes, recordant que aquest 2014 ha de ser l'any en què es pacti un nou sistema de finançament de les comunitats autònomes.

N-II I T1

   A la reunió amb Montoro es va abordar també el finançament amb recursos privats del desdoblament de la N-II i l'accés ferroviari a la T1, les dues últimes actuacions que permetran a Catalunya tenir un model de mobilitat "realment madur", una possibilitat a la que el Ministeri de Foment ja ha donat el seu vistiplau, ha precisat Vila.

   El conseller ha assegurat que ja han trobat empreses privades interessades a col·laborar en la construcció d'aquestes infraestructures i després a participar en la gestió dels serveis, per la qual cosa Hisenda representa "l'últim escull", assumint que no és possible finalitzar les dues obres tan sols amb aportacions públiques.

   Vila ha ressenyat que és complicat precisar el finançament que caldria, tot i que ha avançat que si bé el cost de desdoblar la N-II es va situar inicialment en els 700 milions d'euros, les empreses interessades podrien aportar menys de 400 milions, recuperables mitjançant un "peatge a l'ombra" semblant a l'instaurat després de desdoblar la C-25, ha puntualitzat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés