Publicat 12/05/2014 12:01

Vila anuncia una injecció europea de 2.000 milions a Catalunya per modernitzar ciutats

El conseller Santi Vila
EUROPA PRESS

Incideix en la necessitat de prioritzar les infraestructures en funció del benefici que retornin

BARCELONA, 12 maig (EUROPA PRESS) -

El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Santi Vila, ha anunciat aquest dilluns una injecció de 2.000 milions d'euros a Catalunya en el marc d'un pla europeu d'estímul de modernització de ciutats, el que ell ha erigit com el que podria ser "un nou pla de barris amb una dimensió diferent".

En la inauguració de la jornada 'Temps diferents, noves infraestructures" d'Esade, Vila ha sostingut que aquest pla, que es basarà en la sostenibilitat, millores del transport públic i les 'smart cities', es presentarà a final d'aquest 2014.

Ha assegurat que després de set anys de dificultats econòmiques, l'economia catalana i l'espanyola estan sortint de la crisi, tal com ho indiquen l'augment de la demanda en el transport públic i l'increment de trànsit de les autopistes, entre més indicadors.

També l'administració pública comença a conèixer els primers efectes de la recuperació: "La Generalitat torna a ser client, som els últims de la fila, però tornem a ser clients després de no ser-ho els darrers anys per la crisi, el tractament injust que ha rebut Catalunya i els mals governs que hem tingut".

"LEGISLATURA LLARGA I SERENA"

"El Govern ha fet reformes legislatives importants que donaran els seus fruits en aquesta legislatura si aconseguim que sigui llarga i serena", ha afirmat el conseller, que ha apostat per tenir una mentalitat oberta amb projectes com ara BCN World i el Parc de l'Alba, amb els quals, ha assegurat, vindran turbulències, i per aquesta raó ha demanat la complicitat dels sectors productius.

"Ara sortim de la recessió amb algunes lliçons apreses", ha assenyalat Vila, que ha indicat que Catalunya ha estat capaç de presentar-se en clau de competitivitat en els mercats exteriors, per bé que ha tornat a incidir en la necessitat de prioritzar les inversions seguint el criteri de cost-benefici.

Ha apuntat que els ciutadans veuen Catalunya "com un país raonablement madur en infraestructures", per bé que existeixen atròfies i disfuncions que indiquen, segons la seva opinió, que hi ha coses que no s'han fet bé, si encara no s'ha aconseguit que siguin una realitat els accessos definitius al port de Barcelona, els accessos ferroviaris a la T1 de l'aeroport del Prat, la B-40, el desdoblament de la N-II o el desenvolupament de la A-27 per connectar el Port de Tarragona amb el nord d'Espanya.

"Si ets honest, és cert que som un país raonablement madur en infraestructures, però això també és compatible que costa justificar com entre la dècada prodigiosa, entre 1997 i 2007, no es van atendre infraestructures tan necessàries", per la qual cosa ha lamentat que hi segueixi havent trams en via única, sense desdoblar, en línies de ferrocarril com la R1 o la R3.

Per aquesta raó ha criticat que, malgrat que la tornada de la inversió hauria de ser el criteri que primi a l'hora de prioritzar infraestructures, "històricament, en el conjunt de l'Estat, s'ha fet just a l'inrevés i s'han seguit criteris polítics de cohesió territorial en apel·lació al dret que no hi hagi espanyols de primera i de segona".

"No es poden permetre mals governs", ha aprofundit Vila, que ha insistit que, ja que Catalunya no tornarà a veure els 8.000 milions d'euros en inversió en infraestructures amb els quals va comptar en els pressupostos estatals del 2008, cal prioritzar el benefici que s'extregui d'una obra.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés