BARCELONA, 4 ago. (EUROPA PRESS) -
La vicepresidenta del Parlament, Alba Vergés (ERC), haurà de signar les actes dels últims plens de la cambra catalana en els quals la presidenta suspesa, Laura Borràs, va comptabilitzar verbalment el vot delegat del diputat Lluís Puig (Junts), que no va aparèixer a les pantalles de recompte després de ser anul·lat pel Tribunal Constitucional (TC).
Segons fonts de la institució consultades per Europa Press, els lletrats del Parlament consideren que li correspon a Vergés signar aquestes actes: com a vicepresidenta, és l'encarregada d'exercir les funcions de la Presidència de la Cambra després de la suspensió de Borràs, entre elles la signatura de les actes d'òrgans col·legiats com és el ple.
Així, algunes de les actes que haurà de signar Vergés corresponen als dos últims plens abans de les vacances d'estiu en els quals Borràs va comptabilitzar verbalment el vot delegat de Puig però aquest no va aparèixer a les pantalles de recompte i que no es van arribar a signar abans que el Parlament tanqués el període de sessions.
La majoria independentista de la Mesa havia acordat prèviament mantenir el vot de Puig, que resideix a Bèlgica, malgrat les dues sentències del TC que van anul·lar delegacions de vot avalades per la Mesa al març del 2021 i impugnades per PSC, Cs i Vox.
Preguntada per què farà amb les actes pendents de validació, Vergés ha assegurat aquest dijous en una entrevista en Catalunya Ràdio que defensaran els drets de Puig i que s'ha de reformar el reglament per garantir la seva participació: "No és signar una acta que digui que verbalment s'afegeix el seu vot, sinó fer totes les reformes necessàries".
PICABARALLA AMB WAGENSBERG
La signatura de les actes dels últims plens va motivar aquest dilluns una picabaralla entre Borràs i el secretari quart de la Mesa, Ruben Wagensberg (ERC), a través dels seus comptes de Twiter: Borràs va acusar Wagensberg de bloquejar la signatura de les actes, i ell va replicar que la signaria "com totes".
"Quan el secretari que bloqueja aquestes actes les signi, jo també ho faré. Jo comptava el vot i ho signaré, com vaig fer amb l'admissió de Pau Juvillà", va mantenir Borràs.
Fonts de l'entorn de Borràs han explicat dilluns a Europa Press que ella no ha estat informada que no li correspon signar actes anteriors de plens que va presidir, i que sense aquesta informació va considerar que li corresponia a ella rubricar-les.
I assenyalen, a més, que aquest dilluns va anar al Parlament per signar les reconsideracions presentades contra la decisió de la Mesa sobre el vot i la participació del diputat de Junts (Lluís Puig) en comissions híbrides, com ella mateixa va explicar a través del seu compte de Twitter.
En canvi, fonts parlamentàries consultades per Europa Press apunten que aquest dilluns Borràs va anar a signar una convocatòria anterior de la Junta de Portaveus i altres documents de tràmit i no les reconsideracions sobre el vot de Puig.
Preguntades sobre este tema, fonts de l'entorn de Borràs asseguren que la presidenta suspesa va signar aquestes reconsideracions presentades el 28 de juliol, que recalquen que són anteriors a la decisió de la Mesa de suspendre-la com a presidenta i diputada.
La Mesa va acordar la suspensió de Borràs després que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) la va enviar a judici per presumptament haver fraccionat contractes quan presidia la Institució de les Lletres Catalanes (ILC).