BARCELONA, 4 ago. (EUROPA PRESS) -
El president de la Cambra de comerç de Barcelona, Miquel Valls, ha assegurat que l'economia catalana ha demostrat tenir capacitat per superar la inestabilitat política, i ha afirmat que les empreses que van moure la seva seu social fora de Catalunya ho van fer "per qüestions psicològiques".
"Es van moure per temes que no tenien res a veure amb la situació econòmica, sinó que era més per qüestions psicològiques", ha manifestat en una entrevista d'Europa Press.
"En un moment determinat vam poder pensar que podia haver-hi algun daltabaix polític, però vam veure que l'estabilitat econòmica era un fet i que aquí no es movia gens, i ho vam veure perquè les grans multinacionals aquí no es van posar nervioses", ha afegit.
Ha justificat que les entitats financeres van decidir traslladar les seves seus per mantenir-se sota el control del Banc Central Europeu (BCE) i que altres ho van fer "per temes comercials" i davant possibles boicots.
Ha considerat que el decret del Govern central per facilitar els canvis de seu, sense necessitat de reunir la junta d'accionistes, es va aprovar "per ajudar els bancs", encara que ha sostingut que aquestes decisions han de prendre's per part de la junta i no del consell d'administració, ja que els accionistes són els propietaris de les empreses.
Valls ha argumentat que, amb les actuals tecnologies de la comunicació, l'efecte de tenir la seu a Barcelona o a Madrid no és significativa per al funcionament de l'empresa, encara que els trasllats de domicilis socials si que suposen també una pèrdua de les despeses vinculades a la celebració dels consells d'administració i les juntes.
"També és cert que les empreses, una vegada prenen una decisió, tornar enrere és difícil", ha afegit, i ha augurat que difícilment la majoria de les empreses tornaran a moure la seva seu a Catalunya.
PREVISIONS ECONÒMIQUES
Sobre les previsions econòmiques que es van fer després de l'1-O, Valls ha defensat que la cambra no va fer estimacions catastrofistes però sí que va revisar a la baixa la previsió de creixement per al 2018 del 2,7% previst a un 2,5% per la inestabilitat política, encara que ha subratllat que al cap de tres mesos va rectificar --una xifra que ara ha revisat a l'alça fins al 3,1%--.
"Al cap de tres mesos immediatament rectifiquem perquè vam veure que el cicle econòmic tenia molta més importància que la possibilitat que la política incidís en l'economia", ha sostingut.
"Què s'ha demostrat aquests mesos? Que no passava res. El que s'ha demostrat és que l'economia no va al marge de la política, però si estem en un cicle de creixement positiu al món, i Espanya com a part d'aquesta globalització, anem bé", ha afegit.