Publicat 03/04/2014 11:45

El TJUE resol que norma espanyola sobre transport complementari de mercaderies viola el dret de la UE

BRUSSEL·LES, 3 abr. (EUROPA PRESS) -

El Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) ha dictaminat aquest dijous que l'ordre ministerial espanyola de març del 2007 que obliga les empreses de transport privat complementari de mercaderies amb vehicles amb una massa màxima autoritzada superior a 3,5 tones a sol·licitar una autorització administrativa, supeditada a que acreditin que disposen d'un vehicle d'una antiguitat màxima de cinc mesos des de la seva primera matriculació, és contrària al dret comunitari.

La Justícia europea avala així mitjançant sentència el recurs presentat per la Comissió Europea contra Espanya perquè considera que l'esmentada normativa espanyola és contrària al principi de lliure circulació de mercaderies a la Unió Europea.

El transport complementari de mercaderies el realitzen empreses que no es dediquen al transport com a activitat principal però que adquireixen vehicles per transportar les seves pròpies mercaderies.

El Tribunal de Justícia europeu amb seu a Luxemburg ha considerat que el requisit exigit per la normativa espanyola constitueix una restricció quantitativa a la importació de vehicles pesats procedents d'altres estats membre al mercat espanyol i això suposa un obstacle a la lliure circulació de mercaderies.

La Justícia europea argumenta que les empreses només tindran un interès limitat d'adquirir un vehicle com els exigits per la normativa espanyola per a les seves activitats de transport privat i considera que la normativa espanyola té com a efecte restringir la possibilitat que tenen les empreses interessades de fer un ús normal de l'esmentat vehicle, el que obstaculitza el seu accés al mercat espanyol.

En tot cas, el Tribunal de Justícia europeu considera que les restriccions espanyoles no estan justificades i considera que Espanya no ha provat en absolut a les seves al·legacions que l'antiguitat de cinc mesos d'un vehicle des de la seva primera matriculació sigui determinant des del punt de vista de l'aptitud tècnica per circular o del nivell d'emissions contaminants provocades per l'esmentat vehicle.

Tampoc ha demostrat segons el Tribunal europeu que la seva normativa, que permet afegir nous vehicles a la flota sense restriccions pel que fa a la seva antiguitat, el seu estat tècnic o la seva seguretat, això sí, sempre que l'antiguitat mitjana de la mateixa no superi els sis anys, respongui verdaderament a l'interès d'arribar als objectius perseguits en matèria de seguretat viària i de protecció del medi ambient de manera coherent i sistemàtica.

El Govern espanyol haurà de complir amb la sentència amb la major brevetat possible. La Comissió Europea podrà demanar a la justícia europea que imposin sancions pecuniàries contra Espanya si considera que ha incomplert la sentència.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés