BRUSSEL·LES 16 set. (EUROPA PRESS) -
El Tribunal General de la Unió Europea ha reduït aquest dilluns en 6,8 milions d'euros els fons comunitaris concedits a vuit projectes mediambientals a Catalunya per irregularitats en l'adjudicació de contractes públics i en els controls de les ajudes.
La sentència desestima el recurs presentat per Espanya i confirma aquesta correcció financera aplicada per l'executiu comunitari el 2006.
Entre les irregularitats detectades per Brussel·les es troba la facturació a la companyia gestora de despeses no subvencionables en el projecte d'ampliació a tractament biològic de la depuradora de Besòs.
A la resta de projectes --entre els quals es troba la planta dessalinitzadora del delta del Tordera i diverses plantes de tractament de residus municipals--, la Comissió ha constatat la violació de certs aspectes de la normativa europea de contractació pública, en particular a utilització del sistema de "preus mitjans" i del criteri de l'"experiència en obres anteriors" per adjudicar els projectes.
En la seva sentència d'aquest dilluns, el Tribunal General conclou que el sistema de "preus mitjans" podia penalitzar, en cas d'igualtat a la resta de criteris, a les ofertes més baixes en benefici d'altres ofertes que s'aproximessin més a la mitjana calculat, de manera que la seva aplicació seria contrària al principi d'igualtat de tracte.
Respecte a la utilització del criteri de l'"experiència en obres anteriors" per adjudicar els projectes, el Tribunal General confirma que, conforme a la normativa europea, l'atribució del contracte ha de realitzar-se en funció d'un d'aquests dos criteris: o bé el del preu més baix, o bé el de l'oferta més avantatjosa econòmicament.
L'experiència podria utilitzar-se per verificar l'aptitud dels licitadors, això és, per verificar que respecten les exigències de capacitat econòmica, financera i tècnica; però no per adjudicar els contractes.