No esmenta el procés constituent i critica l'Estat per les càrregues de l'1-O
BARCELONA, 22 març (EUROPA PRESS) -
El candidat de JxCat a la presidència de la Generalitat, Jordi Turull, ha ofert aquest dijous mà estesa i "diàleg, diàleg i diàleg" tant al Govern central com al Rei per abordar la situació de Catalunya, i no s'ha referit a la república que va proclamar el Parlament el 27 d'octubre.
En el ple d'investidura en la Cambra, ha demanat que aquest diàleg sigui bilateral i sense renúncies: "Mà estesa. Per nosaltres no quedarà que hi hagi mà estesa si hi ha la més mínima resposta i esperança de rebre la mà estesa del cap de l'Estat o del Govern espanyol".
Turull ha matisat que la cerca de diàleg no significa caure "en febleses, ni renúncies", però no ha fet referències a desplegar la república, impulsar un procés constituent ni celebrar una multiconsulta, qüestions que sí que inclou el pacte de Govern que van signar JxCat i ERC.
"Ens tornem a oferir per dialogar amb el Govern espanyol. Que tothom vegi que per nosaltres no quedarà. Demanem asseure'ns en una mateixa taula, de Govern a Govern", i ha assegurat que el Govern de què va formar part, cessat per l'article 155, sempre va apostar per aquesta via.
Ha posat exemples històrics de diàlegs que van fructificar encara que a priori semblava difícil, com el del president català Francesc Macià amb el Govern de la II República i el d'Adolfo Suárez amb Josep Tarradellas: "Per què ara no se'n vol parlar? Per què no ha de ser possible el diàleg i la negociació?".
Una de les poques referències indirectes al procés sobiranista ha estat quan ha defensat "la victòria incontestable de les forces independentistes" en les eleccions del 21 de desembre, i ha demanat respecte pel mandat democràtic de les urnes.
Així, Turull reclama diàleg amb l'Estat però reivindica que ha de donar-se sobre la base de la democràcia i reconeixent primer que l'independentisme segueix tenint majoria en el Parlament: "No hi ha alternativa a la democràcia que la democràcia mateixa. L'alternativa a la democràcia és la tirania".
RETRETS PER L'1-O
Turull ha criticat les càrregues policials de l'1 d'octubre i ha lamentat que es van vulnerar els drets fonamentals amb "atacs a les escoles" que feien de punts de votació, i ha definit la paraula 'llibertat' com una oportunitat dels catalans per ser millors.
S'ha reivindicat com un president per a tots els catalans sense excepció i que lluitarà a favor de la cohesió social, i ha conclòs: "Ens necessitem a tots per a un país millor per a tots. Cal seguir junts".
Encara que previsiblement no aconseguirà ser investit president aquest dijous per la falta de suport de la CUP, ha cercat igualment seduir als diputats de la Cambra: "Avui ens podem desfer de les urpes del 155 i obrir un futur net, clar i brillant".
TRIBUNAL SUPREM
Turull ha de comparèixer aquest divendres davant el Tribunal Suprem, que podria dictar el seu reingrés a la presó, i s'ha referit a això sense citar-ho de forma explícita: "Alguns hem de fer molts quilòmetres i ja saben a on, i no fa falta que els ho recordi".
El candidat ha afegit que, davant la seva situació judicial, el més confortable per a ell hagués estat renunciar a ser president, però ha assegurat que llavors no podria mirar-los als ulls a les seves filles i ni a la seva dona: "No ajupirem el cap davant la injustícia, la por i les amenaces".
També s'ha referit a la candidatura a la Presidència fallides de Carles Puigdemont i Jordi Sànchez (JxCat), i ha considerat que ells mereixien més que ell poder sotmetre's a un debat d'investidura: "No soc jo qui hauria d'estar aquí".
INSÍGNIA I LLAÇ
Turull ha lluït en la solapa de la jaqueta la insígnia de conseller de la Generalitat --ho va ser fins el seu cessament per l'aplicació de l'article 155--, i també un llaç groc que simbolitza la petició de llibertat dels presos polítics, en al·lusió a Oriol Junqueras, Joaquim Forn, Jordi Sànchez i Jordi Cuixart.
En un discurs de poc més d'una hora en el qual, a part del català, ha utilitzat l'aranès i el castellà, els primers aplaudiments han arribat en el minut 55 quan ha dit: "El somriure és la més eficaç de les nostres repostes als atacs i menyspreus", i ja no ha tornat a ser aplaudit fins al final.