Ha de tenir un resultat "efectiu i immediat" i creu que les mesures fins ara no s'han plasmat a les escoles
BARCELONA, 9 (EUROPA PRESS)
El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha ordenat a la Conselleria d'Educació que executi en un termini màxim de 15 dies la sentència que obliga a impartir almenys un 25% d'hores lectives en castellà.
En una interlocutòria, consultada per Europa Press aquest dilluns, el TSJC requereix al conseller d'Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, que dicti les instruccions i estableixi garanties de control perquè tots els alumnes del sistema educatiu català rebin "de manera efectiva i immediata" almenys el 25% d'hores de classe en castellà.
Després d'aquests 15 dies, la Conselleria ha d'informar el TSJC de quines mesures ha adoptat per aplicar la sentència i en quin grau s'han complert, i en paral·lel el tribunal requereix a l'Alta Inspecció Educativa que verifiqui el compliment de la decisió en el sistema educatiu català.
Aquest requeriment força l'execució de la sentència del mateix TSJC, que el desembre del 2020 va resoldre que el sistema educatiu a Catalunya ha de comptar amb almenys aquest percentatge d'hores en castellà, incloent almenys l'assignatura de llengua castellana i una altra assignatura troncal.
Davant la petició de l'Assemblea per una Escola Bilingüe (AEB) d'executar la sentència, la Generalitat va dir al TSJC que ja havia pres mesures per regular els usos lingüístics a l'escola.
En concret, va fer referència a les modificacions de la llei de política lingüística i la llei de l'aranès, a més de la tramitació d'un projecte de decret de desplegament del règim lingüístic del sistema educatiu de Catalunya.
No obstant això, el TSJC replica que la sentència li imposa "una obligació de resultat" i que les mesures de la Generalitat no han tingut ara com ara un resultat concret que es plasmi en l'activitat de les escoles.
El tribunal, no obstant això, coincideix amb el Govern a reconèixer que l'administració pot triar els mitjans amb els quals aplicar la sentència, i subratlla que "el més determinant en la sentència no és el mitjà sinó el resultat".
LEGITIMITAT DE L'AEB I VOT PARTICULAR
El tribunal força a executar la sentència a petició de l'AEB, que finalment reconeix com a part afectada i per tant legitimada per demanar-ne l'execució, cosa sobre la qual la Generalitat havia argumentat en contra.
"Aquests alumnes, i per tant els seus pares, poden resultar tant beneficiats per l'execució de la decisió com perjudicats per la inexecució, i se'ls ha de reconèixer la condició d'afectats", argumenten els jutges a l'hora de reconèixer la legitimació de l'AEB.
Dos dels cinc jutges que signen la interlocutòria afegeixen un vot particular en el qual discrepen que es pugui donar legitimitat a pares o alumnes individuals.
El tribunal, d'altra banda, rebutja una petició de Vox, que també va demanar forçar l'execució de la sentència, perquè no creu que com a partit es puguin considerar part afectada en la causa.