Publicat 16/10/2020 11:24

Torrent comunicar el 21 d'octubre al ple que s'activa el rellotge de les eleccions

El president del Parlament, Roger Torrent, en roda de premsa.
EUROPA PRESS

Comenar a córrer el termini de dos mesos fins la convocatria dels comicis el 14 de febrer

BARCELONA, 16 oct. (EUROPA PRESS) -

El president del Parlament, Roger Torrent, ha anunciat aquest divendres que comunicar el dimecres 21 d'octubre en el ple de la cambra catalana que no hi ha un candidat a la investidura per substituir l'expresident Quim Torra, per la qual cosa s'activar el rellotge de les eleccions, que se celebraran el 14 de febrer.

Així ho ha dit en roda de premsa després que dijous finalitzés el termini de 10 dies hbils per consultar els grups si hi ha cap candidat a la investidura: "En aquesta ronda he constatat la impossibilitat de celebrar un ple d'investidura perqu no s'ha presentat cap candidat".

Ha explicat que la comunicació, que equivaldr a una investidura fallida, la far dimecres en el ple ordinari que ja est previst i aquell mateix dia publicar una resolució en el Butlletí Oficial del Parlament (Bopc).

Dimecres, abans de la sessió de control, Torrent llegir la resolució que notifica que no hi ha cap candidat a la investidura i que comencen a córrer els terminis que estableix la llei de presidncia, que ser la mateixa resolució que es publicar en el Bopc durant aquell dia, i després s'obrir un torn d'intervencions perqu els grups es posicionin.

El president del Parlament ha sostingut que tenia dues opcions per fer aquest acte equivalent a una investidura fallida, publicar una resolució en el Bopc o notificar-ho en el ple, i ha optat per totes dues.

A partir d'aquí, el dijous 22 d'octubre s'obrir el període de dos mesos per investir un president i, si aix no es produeix com és previsible, el 22 de desembre el Parlament es dissoldr de manera automtica i el Govern publicar el decret de la convocatria d'eleccions, que seran el diumenge 14 de febrer.

Torrent ha destacat que es tracta d'una "situació indita" perqu no s'havia inhabilitat mai un president de la Generalitat en el crrec, per ha reconegut que els grups ho han posat fcil i han estat en contacte durant tot el procediment.

En el cas que en aquests dos mesos algun grup plantegi un candidat a la investidura, el president de la cambra catalana haur d'"obrir un període de consultes per veure si hi ha possibilitats que el candidat pugui ser investit", tot i que a hores d'ara cap formació ha expressat la voluntat de fer-ho.

ACTIVITAT PARLAMENTRIA

Torrent ha subratllat que durant el termini de dos mesos, que s'obrir el 22 d'octubre fins al 22 de desembre, el Parlament mantindr l'activitat "normalitzada" i celebrar els plens que ja hi ha previstos, sempre respectant les limitacions i restriccions per la pandmia.

Així, tret que la Junta de Portaveus modifiqui el calendari, l'últim ple de la legislatura ser el que est previst els dies 15, 16 i 17 de desembre.

Des de la dissolució automtica del Parlament, l'activitat parlamentria es limitar a la Diputació Permanent --l'rgan encarregat del funcionament de la cambra quan el ple est dissolt i els diputats no es poden reunir--, que s'encarregar de validar o derogar els decrets del Govern en funcions sobre la pandmia, si es produeix el cas.

Sobre si veu perillar la data del 14 de febrer de les eleccions per l'evolució del coronavirus, Torrent ha insistit que, des del moment en qu la cambra es dissol i el Govern ha publicat la convocatria dels comicis, ser potestat de l'executiu valorar la situació sanitria i "ponderar els dos drets que estan en joc: el dret fonamental del vot dels ciutadans i el dret a la seguretat sanitria".