Publicat 08/06/2018 20:25

Torra i Sánchez s'emplacen per telèfon a reunir-se "aviat"

Jornada de gestos entre tots dos presidents per apropar posicions

BARCELONA, 8 juny (EUROPA PRESS) -

El president de la Generalitat, Quim Torra, i el president del Govern espanyol, Pedro Sánchez, han mantingut aquest divendres una conversa telefònica i s'han emplaçat a reunir-se "aviat".

Fonts del Govern han explicat a Europa Press que l'oficines de tots dos presidents seran les encarregades de tancar la data de la trobada.

Sánchez i Torra han manifestat la seva voluntat d'obrir el diàleg que els anteriors presidents de l'Executiu espanyol --Mariano Rajoy-- i català --Carles Puigdemont-- van interrompre després de la celebració del referendum de l'1-O i l'aplicació del 155.

La trucada s'ha produït el mateix dia en què tots dos Executius han fet gestos a favor del diàleg i de la distensió en les relacions entre la Generalitat i el Govern.

Torra s'ha reunit aquest divendres al matí amb el líder del PSC, Miquel Iceta, al que ha traslladat "la importància" que el Govern dona a reunir-se al més aviat possible amb el nou president del Govern espanyol.

Mentre es produïa la trobada al Palau de la Generalitat, s'estava reunint el Consell de Ministres que ha decidit aixecar el control financer a l'administració catalana "com a gest de normalització política".

Fins a la trucada d'aquest divendres, l'únic contacte entre tots dos presidents que havia explicat el Govern s'havia limitat a un intercanvi de missatges entre els caps de gabinet per felicitar a Sánchez per la Presidència i per constatar que tots dos volien dialogar.

Les diferències estan en l'enfocament amb el qual abordar aquest diàleg: la Generalitat reclama que sigui "sense límits i sense condicions" prèvies, mentre que el Govern central demana que qualsevol plantejament ha d'estar dins de la llei.

ADVERTIMENTS

Tant Sánchez com Torra tenen detractors contra aquest acostament: el PP i Cs ja han protestat contra la decisió d'aixecar el control financer i avisen que no volen concessions a l'independentisme si abans no explicita que renuncia al seu pla sobiranista.

Per la seva banda, Torra té els diputats de la CUP, que ja li han avisat que el Govern mai negociarà l'autodeterminació i exigeixen que la Generalitat mantingui la "desobediència" com a via per arribar a una república catalana.

SÁNCHEZ PARLARÀ AMB TOTS AMB TOTS

La conversa entre Sánchez i Torra s'emmarca en una ronda de trucades telefòniques de cortesia que el cap de l'Executiu espanyol ha emprès en la tarda d'aquest divendres amb tots els presidents autonòmics, ha explicat a Europa Press un portaveu del Palau de la Moncloa.

Amb l'únic que Sánchez no havia pogut parlar a última hora d'aquesta tarda eren amb el president del País Basc, Iñigo Urkullu, perquè no estava disponible al moment en què li havia cridat el president; no obstant això, és previsible que torni a contactar amb ell en les properes hores.

Amb tots ells, Sánchez té la intenció de mantenir entrevistes bilaterals en dates que estan pendents de tancar, tal com va avançar aquest migdia la ministra d'Educació, Formació Professional i portaveu del Govern, Isabel Celaá.

Contingut patrocinat