Celebra que Podem doni suport al dret a decidir però admet que això no desbloqueja un referèndum
BARCELONA, 25 juny (EUROPA PRESS) -
El president de la Generalitat, Quim Torra, ha expressat la seva sintonia amb el secretari general de Podem, Pablo Iglesias, i li ha plantejat una "relació estable" entre el Govern i el partit per treballar espais de diàleg i avançar en polítiques progressistes de drets i llibertats.
Ho ha explicat en roda de premsa la portaveu de l'Executiu, Elsa Artadi, després de la reunió que Torra i Iglesias han mantingut a la Generalitat aquest dilluns, una trobada cordial i amb "molts punts en comú" sobre com millorar la societat i la política.
Artadi ha subratllat el paper rellevant de Podem al Congrés, ja que el PSOE està molt lluny de la majoria absoluta; per aquest motiu el Govern vulgui una relacions "fluïdes" tant a la Cambra baixa com al Parlament a través dels comuns.
El Govern afirma tenir diversos punts de trobada amb Podem, i Artadi ha citat qüestions com la posició sobre "els presos polítics, l'exili i l'eliminació del franquisme de l'espai polític i civil tant a l'Estat com a Catalunya".
També considera que hi ha connexió amb dos punts àmpliament reclamats per la Generalitat: "reduir la crispació" i retornar la política al debat polític, és a dir, que el Govern central afronti les relacions amb la Generalitat des de la negociació política i no des dels tribunals.
A part de Torra i Iglesias, a la reunió també han participat Artadi i el líder dels comuns i de Podem Catalunya, Xavier Domènech. Artadi ha assegurat que la voluntat és tenir en compte als comuns en "moltes de les propostes" que impulsi la Generalitat a partir d'ara.
"MOLTES GANES DE CANVIS"
A la primera reunió de Torra i Iglesias, Artadi ha explicat que tots dos han constatat que tenen "moltes ganes de canvi a l'Estat", aprofitant el canvi de signe del Govern --del PP al PSOE--, i ha demanat al Partit Socialista que sigui realment progressista.
La portaveu ha considerat que el Parlament ha aprovat en els últims anys normatives molt progressistes en el terreny social i dels drets i llibertats, i vol que amb el PSOE al Govern i amb Podem en un paper rellevant tinguin "un trasllat a l'àmbit estatal".
REFERÈNDUM
Artadi ha celebrat que Podem hagi donat suport des del principi al dret a decidir dels catalans --a través d'un referèndum legal i acordat--, però ha recordat que difícilment això permet desencallar una consulta així perquè "no depèn solament" del partit de Pablo Iglesias.
"La complicitat amb Podem existeix, però no depèn solament d'ells", ha conclòs Artadi, que ha lamentat que va haver-hi un temps en què el PSC també va defensar aquest referèndum acordat, però més tard va canviar d'opinió, ha recordat.