Flama els participants a tornar als col·legis: "Jo penso tornar al meu"
BARCELONA, 2 set. (EUROPA PRESS) -
El president de la Generalitat, Quim Torra, ha anunciat que vol commemorar de forma reivindicativa el primer aniversari de l'1 d'octubre, "moment fundacional de la república catalana, perquè és el del referèndum d'autodeterminació".
En una entrevista a Torra i a l'expresident Carles Puigdemont a El Punt Avui que aquest diumenge emetrà El Punt Avui TV i recollida per Europa Press, ha avançat que per a aquesta efemèride hi haurà actes institucionals i "emocionants".
Torra ha anunciat que ell acudirà al seu col·legi electoral: "Els que entrem als col·legis divendres perquè aquell col·legi pogués obrir i votar tornarem als nostres col·legis. Jo penso tornar al meu".
"No ens ha de provocar una visió romàntica i nostàlgica, ens ha de donar força per seguir avançant", ha emplaçat el president.
Per Puigdemont, la commemoració mereix "un record permanent, perquè és un dels grans dies de la societat catalana", ja que considera que aquest moment va canviar les coses.
Un altre dels moments que Torra ha destacat del nou curs polític serà el dels judicis als investigats pel procés independentista que vaticina que se celebraran entre tardor i finals d'any, i pels quals crida que la reacció ciutadana "s'accentuï".
RELACIÓ AMB L'ESTAT
El president ha reiterat que està obert a mantenir el diàleg amb el Govern central, ha reconegut que és necessari abordar molts assumptes d'interès per a Catalunya, però ha insistit que el debat a Catalunya gira entorn del "dret d'autodeterminació".
S'ha referit al decret aprovat per l'Executiu de Pedro Sánchez per retirar les restes de Franco del Valle dels Caiguts com a "operació on el gran problema és l'exhumació del general Franco 40 anys després de ser enterrat".
"Nosaltres el que voldríem és que s'extregui el general Franco de les institucions espanyoles. No hi ha suficient amb treure Franco de la tomba, cal treure'l de les estructures d'Estat", ha assegurat.
RELACIÓ AMB ERC
Sobre la crisi oberta amb els seus socis de Govern d'ERC manifestada el juliol per la discrepància sobre com aplicar la suspensió dels diputats investigats pel Tribunal Suprem --JxCat volia diferenciar Puigdemont de la resta-- ha assegurat que ho resoldran "parlant i acordant".
Ha explicat que això és el que han estat fent durant l'estiu, que "l'acord està", però que veurà la llum de forma conjunta amb els republicans.
"Aquest acord està pràcticament llest. Hem estat parlant aquests dies de manera extraoficial per donar-li un punt més oficial i en els pròxims dies ho comunicarem", ha explicat Torra.
Puigdemont ha dit que "seria una anomalia que no hi hagués discrepàncies", i s'ha centrat en la capacitat de tots dos partits per saber resoldre-les.