Actualitzat 25/05/2013 20:17

'The Economist' tem que la "fatiga reformista" de Rajoy faci pols els avenços en la recuperació

Mariano Rajoy
EUROPA PRESS

Dubta que el president tingui l'"instint" per empènyer cap a reformes que tendeixin a reduir la càrrega de les pensions i facilitin els 'minijobs'

MADRID, 25 maig (EUROPA PRESS) -

'The Economist' tem que la "fatiga reformista" del Govern de Mariano Rajoy per continuar impulsant la competitivitat de l'economia espanyola pugui fer pols els signes de millora d'Espanya cap a la recuperació.

Al seu últim número, la revista britànica considera que Espanya es podria convertir en la "gran prova" del projecte de l'euro i de la UE, ja que les enquestes mostren la desafecció dels espanyols cap a les institucions comunitàries.

"És crucial per al futur de la UE", assenyala 'The Economist', que recorda les paraules del ministre d'Economia, Luis de Guindos, en les que apuntava que la batalla de l'euro es deslliurava a Espanya amb els dubtes sobre la banca espanyola disparades i que derivarien en la sol·licitud del rescat bancari.

La publicació valora les reformes del Govern de Rajoy en el sector financer, la reducció del dèficit públic des de l'11% al 7% del PIB, així com les mesures destinades a potenciar la competitivitat de l'economia espanyola.

Ara bé, adverteix que encara cal que el salari es rebaixi en algunes comunitats autònomes i fins i tot recomana que es facilitin els coneguts com a 'minijobs' i es redueixi la "càrrega" de les pensions.

"No és clar que Rajoy tingui l'instint per empènyer cap a aquestes reformes", sospita.

ALTRES PROBLEMES: CRÈDIT A PIMES I DEBILITAT DEL CONSUM.

Sobre aquesta qüestió, 'The Economist' adverteix que una taxa d'atur elevada i sostinguda a llarg termini reduirà la qualitat de la força de treball a Espanya i apunta que el finançament a les pimes espanyoles segueix sent "escàs i més car" que el de les seves competidores del Nord d'Europa.

Com a tercer problema que podria enderrocar els avenços en la sortida de la crisi a Espanya, la revista britànica assenyala la debilitat de la demanda interna.

Tot i el creixement de les exportacions i el seu pes en l'evolució del PIB, avisa que si el consum intern a Espanya no repunta, i amb aquest l'activitat econòmica, es podria propiciar un "ràpid retorn" a la contracció del crèdit i als problemes sobre els balanços de les entitats financeres.