Publicat 22/07/2019 16:20

La tecnologia encara no garanteix que una persona cega pugui comprar un bitllet d'avió en línia

El desenvolupador tecnolgic cec i responsable d'Accessibilitat de Pasiona, Juan José Montiel
PASIONA - Archivo

MADRID, 22 jul. (Portaltic/EP) -

La tecnologia continua presentant en la prctica barreres en accessibilitat imprpies del segle XXI per a moltes persones, especialment en el cas de tenir afectacions com la visió o la mobilitat reduda, o la ceguesa, i un dels exemples més quotidians s'aprecia en la compra en línia, per exemple, d'un bitllet d'avió.

L'Organització Mundial de la Salut (OMS) calcula que al món hi ha més de mil milions de persones amb algun tipus de discapacitat, gairebé quatre milions a Espanya, segons el Comit Espanyol de Representants de Persones amb Discapacitat (Cermi).

Els cotxes autnoms són un exemple de la bretxa que la tecnologia pot obrir entre les persones si no és accessible. A principis de juliol, la Federació Nacional de Cecs dels Estats Units va celebrar l'esdeveniment anual a Las Vegas, on Aptiv opera amb vehicles autnoms Lyft.

Aquests vehicles tenen a l'interior una pantalla que mostra els diferents sensors que té el cotxe, perqu el passatger vegi i comprengui aquest tipus de tecnologia, així com el trajecte que far. No obstant aix, aquesta manera d'informar els usuaris es presenta com una barrera per a les persones amb ceguesa o discapacitat visual.

Per aquest motiu, en la reunió anual d'aquest any, des d'Aptiv van introduir una guia impresa i escrita en braille perqu els invidents també poguessin saber a qu s'enfrontarien amb un vehicle autnom.

COMPRAR UN BITLLET D'AVIÓ ONLINE

"Tenim cotxes que condueixen sols i 'bots' que componen música, per encara no es garanteix que una persona cega o amb visió reduda pugui comprar un bitllet d'avió en línia", adverteix el desenvolupador tecnolgic cec i responsable d'Accessibilitat de Pasiona, Juan José Montiel.

Montiel es refereix a la seva experincia amb la compra de bitllets online, amb un viatge a Seatte, després que li cancellessin el vol original. Com explica, li va tocar "a última hora" buscar un vol pel seu compte. "En vaig trobar un, per el web de la línia aria no era accessible, i no era capa de completar la reserva. Afortunadament, vaig trobar un web intermediari per completar la compra, per vaig estar a punt de quedar-me sense plaa i no arribar a temps a Seattle", on viatjava per fer una conferncia.

Garantir l'accessibilitat en webs i aplicacions mbils ha passat de ser una qüestió tica a una obligació legal, com assenyalen des de la consultora tecnolgica Pasiona, que indica que empreses com Endesa o Iberia s'han enfrontat a sancions de 30.000 euros cadascuna per aquest fet.

A més, des del setembre del 2018 la llei s'ha endurit, i obliga els organismes públics o amb finanament públic a fer accessibles no només els portals web, sinó també les aplicacions natives.

Montiel assegura que "més enll de complir o no la llei, les empreses i els desenvolupadors moltes vegades no són conscients de les barreres que generen, sense voler, en crear webs no accessibles".

"La discapacitat no la té la persona, la provoca la tecnologia quan es desenvolupa sense pensar en la inclusió", conclou el responsable d'Accessibilitat de Pasiona.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés