MADRID, 27 oct. (EUROPA PRESS) -
El Tribunal Constitucional ha admès a tràmit el recurs d'empara presentada aquest divendres pel PSC contra la decisió de la Mesa del Parlament de tramitar la proposta de resolució de JxSi i CUP perquè el Ple de la cambra autonòmica debatés i votés la declaració unilateral d'independència (DUI).
Rebutja de moment deixar en suspens els efectes d'aquesta declaració encara que dona tres dies a la Fiscalia i a la resta de parts perquè es pronunciï sobre aquest tema.
La decisió ha estat adoptada per tres magistrats del tribunal de garanties, que són els que integren una secció de Sala del Tribunal Constitucional.
Els magistrats han desestimat també la mesura cautelaríssima referent a la suspensió de la celebració del Ple del Parlament per "manca sobrevingudament d'objecte", ja que a l'hora de
resoldre's aquesta qüestió el Ple ja havia conclòs.
Quant a la petició de suspensió cautelar dels eventuals efectes que poguessin tenir els acords recorreguts, el Tribunal acorda obrir una peça separada i concedeix al fiscal i altres parts personades un termini de tres dies perquè es pronunciïn.
La suspensió cautelar havia estat sol·licitada mentre el TC resol sobre el fons i analitza si l'acord dels parlamentaris es declara nul per inconstitucional, cosa que previsiblement acabarà passant en entendre's que una votació sobre aquest tema "manca de qualsevol valor ni efecte", segons han assenyalat a Europa Press fonts d'aquest òrgan.
Els magistrats que integraven aquesta secció s'han reunit malgrat estar tots ells presents des d'ahir a Sevilla en ocasió de la I trobada dels tribunals constitucionals d'Espanya, Itàlia i Portugal i del Consell constitucional de França.
RAONS DEL PSC
La proposta de la Mesa que s'ha debatut al Parlament, segons assenyalava el PSC en el seu recurs "vulnera pràcticament tot el títol preliminar de la Constitució: el principi democràtic, l'Estat de Dret i la submissió de ciutadans i poders públics" a la llei, i és radicalment incompatible amb l'Estatut.
"Suposa un nou intent de derogar la Constitució i l'Estatut" i significa la ruptura total amb l'ordenament jurídic, defensen els socialistes catalans, que recorden que la majoria independentista de la cambra porta molt temps vulnerant els drets de l'oposició.
Recorden també que el Ple que el 6 i 7 de setembre va aprovar la Llei del referèndum i la de transitorietat jurídica, suspesa i la primera fins i tot ja declarada inconstitucional pel tribunal de garanties i a les quals el Govern català es va acollir per organitzar un referèndum l'1 d'octubre.
També expliquen que tant el president del Govern espanyol com els membres de la Mesa del Parlament han estat avisats en diverses ocasions tant pel Govern central com pel TC que no havien d'impulsar iniciatives inconstitucionals com una declaració d'independència.
Per tot això, en la seva petició d'empara el PSC demanaven que es declarés nul·la la tramitació i "qualsevol acció posterior relacionada amb la mateixa, i en particular que no procedeix una declaració formal d'independència de Catalunya ni qualsevol iniciativa anàloga".