Actualitzat 28/01/2020 17:25

El TC demana a la Fiscalia que actuï contra Torrent per les propostes d'autodeterminació

El president del Parlament, Roger Torrent, Barcelona (Catalunya, Espanya), 10 de gener del 2020.
David Zorrakino - Europa Press

Les resolucions, amb les quals el Parlament responia a la sentència del procés, ja van motivar la intervenció de Segarra

MADRID, 28 (EUROPA PRESS)

El ple del Tribunal Constitucional (TC) ha acordat aquest dimarts de manera unànime instar la Fiscalia perquè estudiï si escau obrir diligències contra el president del Parlament, Roger Torrent, i també contra el vicepresident primer i secretari primer de la Mesa del Parlament, Josep Costa i Rosselló i Eusebi Campdepadrós i Pucurull, respectivament, per un presumpte delicte de desobediència per haver tramitat resolucions que reiteraven l'autodeterminació i la reprovació de la Monarquia després de conèixer-se la sentència del procés independentista a Catalunya.

La fiscal general de l'Estat, María José Segarra, va obrir una investigació el passat mes de novembre per aquests mateixos fets, en el context dels incidents d'execució de les sentències del Tribunal Constitucional.

L'actuació de la Fiscalia es va produir després que el tribunal de garanties fes quatre advertiments al president del Parlament, Roger Torrent, per complir la llei.

NOTIFICACIÓ AMB ADVERTIMENT

Les decisions del TC es notificaran personalment a Torrent, als altres membres de la Mesa i al secretari general del Parlament, "amb l'advertiment que el seu deure és impedir o paralitzar qualsevol iniciativa, jurídica o material, que directament o indirectament suposi ignorar o eludir" la interlocutòria que va declarar les iniciatives contràries a la Constitució i els "adverteix de les eventuals responsabilitats, inclosa la penal, en les quals podrien incórrer en cas d'incompliment".

En una tercera interlocutòria que també ha donat a conèixer aquest dimarts, el TC declara extint un tercer incident d'execució que va promoure el Govern espanyol contra els acords de la Mesa del Parlament que tornaven a insistir en la independència. En aquest cas, la interlocutòria raona que els acords ja els ha anul·lat l'altra que s'ha aprovat aquest matí sobre l'incompliment d'una sentència que va dictar aquest òrgan el 2015.

Quant a la reprovació de la Monarquia, l'incident d'execució de sentència que ha avançat aquest dilluns el TC anul·la els acords de la Mesa del Parlament del 22 i el 29 d'octubre que van admetre a tràmit, per ser debatuts i aprovats en el ple, una proposta de resolució que reiterava la reprovació en referència al rei.

La referida a l'autodeterminació que es va proposar com a resposta a la sentència del Tribunal Suprem sobre els fets de l'1 d'octubre, incloïa aquest incís: "Per això, [el Parlament], reitera i reiterarà tantes vegades com ho desitgin els diputats i les diputades (...) la defensa del dret a l'autodeterminació i la reivindicació de la sobirania del poble de Catalunya per decidir el seu futur polític".

En tots dos casos, el TC considera que el president del Parlament de Catalunya i el vicepresident primer i secretari primer de la Mesa del Parlament de Catalunya han incomplert l'article 87.1 de la Llei Orgànica del Tribunal Constitucional que estableix que tots els poders públics estan obligats a complir el que el TC resolgui.