Actualitzat 30/07/2017 10:19

Tardà (ERC) augura una "fractura emocional" en l'esquerra si els 'comuns' no se sumen a l'1-O

"La futura unitat de les esquerres catalanes s'està forjant aquests mesos abans de l'1-O"

El portaveu d'ERC al Congrés J.Tardà.
EUROPA PRESS

   BARCELONA, 30 jul. (EUROPA PRESS) -

   El portaveu d'ERC al Congrés, Joan Tardà, s'ha mostrat convençut que els 'comuns' faran una crida a participar en el referèndum de l'1-O i ha augurat que, en cas contrari, podria generar-se una "fractura emocional" en l'esquerra catalana que podria trigar anys a cicatritzar.

   En una entrevista d'Europa Press, ha confiat que millorarà la sintonia que ara no existeix sobre l'1-O amb el partit d'Ada Colau i Xavier Domènech i ha dit que "el punt de trobada" no ha de ser defensar junts el 'sí' a la independència, sinó fer una crida conjunta a la participació.

   "Si ens fracturem emocionalment possiblement durant anys ni tan sols ens miraríem a la cara perquè ens faríem responsables els uns als altres de perdre aquesta oportunitat", reflexiona Tardà, i ha advertit que està en joc la relació futura entre tots dos espais ideològics.

   Si hi ha referèndum i guanya el 'sí' a la independència, Tardà visualitza un procés constituent i uns primers anys d'una república catalana on el paper d'ERC i dels 'comuns' serà clau perquè "les parets mestres de la república" s'orientin cap a "solucions progressistes".

   "Seria bo per a la república catalana que els primers anys estiguessin protagonitzats per governs progressistes", continua Tardà, ja que això orientaria el model de pensions, habitatge, ensenyament i exèrcit, entre altres qüestions, de l'eventual Estat català.

   Així, una sintonia amb l'1-O entre l'esquerra independentista --amb ERC al capdavant-- i l'autodeterminista --els 'comuns'-- seria el preludi d'unes encara millors relacions en el futur: "La futura unitat de les esquerres catalanes s'està forjant aquests mesos abans del referèndum".

   "Les esquerres solament podrem ser hegemòniques en el futur si ara no ens fracturem, però no solament si no ens fracturem des d'un punt de vista tàctic i estratègic, sinó si no ens fracturem emocionalment", conclou el diputat republicà, que defensa que una república catalana és un projecte transformador tan interessant per ERC com pels 'comuns'.

   La posició actual dels 'comuns' amb l'1 d'octubre passa per no oposar-se a aquesta votació, però ni ho consideren un referèndum amb garanties, ni tenen previst fer una crida a la participació precisament perquè consideren que no té aquestes garanties.

BARCELONA I ELS COL·LEGIS ELECTORALS

   Els 'comuns' poden tenir un paper clau l'1-O ja que controlen ajuntaments com el de Barcelona, i Tardà també es mostra "plenament convençut" que el consistori de la capital catalana col·laborarà perquè hi hagi col·legis electorals.

   "Estic convençut que s'obriran els col·legis electorals i trobarem la fórmula per fer-ho. No em puc imaginar un altre escenari. Aniria en contra de posicionaments polítics d'aquesta esquerra --els 'comuns'-- que també es declara transformadora", sentència.

PUNT DE TROBADA AMB EL PSC

   Tardà fins i tot considera que existeix un punt de trobada amb el PSC que permeti que participi d'una aliança futura de les esquerres i passa perquè els socialistes, encara que s'oposen tallantment a aquest referèndum, "no facin molt la punyeta amb l'1 d'octubre".

   Preguntat per si aquesta aposta per una aliança d'esquerres suposa posar data de caducitat a JxSí, la coalició actual que ERC manté amb el PDeCAT, Tardà explica que la complexitat del moment polític impedeix anticipar un escenari així.

   Considera que una eventual reacció repressiva de l'Estat contra el procés sobiranista podria obligar a repetir fórmules electorals complexes com la coalició 'Solidaritat Catalana' de 1907, quan en un escenari conflictiu es van unir en una mateixa plataforma catalanista "des dels carlistes fins als republicans 'comecuras".

   Tardà considera que la situació actual de conflicte entre la Generalitat i l'Estat pot derivar a certs moments d'improvisació en les files sobiranistes, però demana que sempre s'afronti amb una combinació d'"intel·ligència i coratge".

Contingut patrocinat