Actualitzat 21/02/2020 12:56 CET

Renfe diu que hi ha un "possible acord" per renovar el contracte programa de Rodalies

Un tren de Renfe (arxiu)
EUROPA PRESS

El nou pla de Rodalies vol passar dels 410.000 als 600.000 usuaris diaris

BARCELONA, 21 febr. (EUROPA PRESS) -

El president de Renfe, Isaías Táboas, ha explicat aquest divendres que hi ha un "possible acord" amb la Generalitat per renovar el contracte programa de serveis de Rodalies Catalunya, després que el que es va acordar el 2013 no l'arribés a validar mai l'Estat.

Així ho ha dit Táboas en una sessió del Cercle d'Infraestructures, que ha comptat amb el seu president, Pere Macias, i amb la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa.

"Hem estat molts mesos parlant amb el departament. La fricció desperta passió, i ha sorgit una certa relació de confiança. Tenim un possible acord", ha dit Táboas.

No obstant això, veu "difícil" que es pugui rubricar si abans no es tanca la transferència d'uns 270 milions d'euros procedents del dèficit tarifari, és a dir, la diferència entre el que costa el servei i el que paga l'usuari a través del títol de transport.

La Generalitat és el titular del servei de Rodalies Catalunya, però l'Estat, a través d'Adif, és el titular de la infraestructura per on circulen els trens, que opera Renfe.

El Ministeri de Foment transfereix directament a Renfe aquests 270 milions, mentre que la Generalitat defensa que ha de ser l'Administració catalana qui els rebi i després els transfereixi a l'operador ferroviari.

"Tenim un acord. Crec que el podríem signar en el moment en què aquesta part, que no podem tancar ni el secretari --en al·lusió al secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavin-- ni jo, estigui encarrilada", ha asseverat, perquè s'ha de tancar en una comissió bilateral entre l'Estat i el Govern.

La Generalitat vol que el nou contracte programa serveixi per fixar el marc de relacions entre l'Administració catalana i Renfe, els estàndards de qualitat i les obligacions de l'operador, de la mateixa manera que vol actualitzar amb Adif un pla d'inversions a la xarxa de Rodalies per millorar la infraestructura i reduir incidències.

"ENCANTATS" D'ACOMPANYAR FGC A FRANÇA

Quan li han preguntat per la possibilitat que Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) pugui acabar operant Rodalies, Táboas ha defensat que Renfe és un "gestor i operador fantàstic", i ha destacat que en altres comunitats assoleix índexs de puntualitat de més del 97%, davant del 91,15% que registra a Catalunya.

El president de FGC, Ricard Font, ha expressat diverses vegades la intenció que l'operador català doni serveis d'alta velocitat regional, i connecti no només les quatre províncies catalanes, sinó també ciutats del sud de França, com Perpinyà, Montpeller i Tolosa de Llenguadoc, a més de València.

"Estaríem encantats d'acompanyar FGC. Per la nostra banda no hi hauria cap restricció a estudiar-ho", ha dit Táboas, que ha destacat les sinergies que es podrien generar en aquesta col·laboració.

INVERSIÓ EN RODALIES

Ha assenyalat que Rodalies Catalunya mou uns 400 milions d'euros de facturació, estaria entre les 60 empreses més grans de la comunitat, i que treballa en un pla que pretén passar dels 410.000 passatgers diaris als 600.000.

A més, ha indicat que l'any passat es van licitar a la xarxa uns 259 milions i se'n van adjudicar 200 més: "Si es licités això cada any, no en necessito 10 per arreglar Rodalies, sinó força menys. No és cert que no s'hi inverteixi".

120.000 BITLLETS AVLO

Táboas també s'ha referit a l'ave 'low-cost', l'Avlo, del qual ha dit que s'han venut més de 120.000 bitllets d'aquest corredor entre Madrid, Saragossa i Barcelona.

Sobre per què aquest servei no fa parades intermèdies --els partits i la societat civil han demanat que pari a Tarragona i Lleida--, ha justificat que el preu baix del bitllet, d'entre 10 i 60 euros, obliga a portar "el tren ple", i les parades intermèdies redueixen aquesta possibilitat.

"Això és el punt de sortida. Si el mercat ens diu que això no és un problema, podrem rectificar", ha dit el president de Renfe.

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2021 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés