Publicat 13/03/2019 17:39

La suspensió del 737 MAX és temporal i té poc impacte a Espanya

Norwegian tenía previsto operar con el avión Boeing 737 MAX en el aeropuerto de
NORWEGIAN

Només un 0,2% dels avions que van aterrar al nostre país el 2018 correspon a aquest model

MADRID, 13 març (EUROPA PRESS) -

El tancament de l'espai aeri europeu a les aeronaus del model Boeing 737-8 MAX i 737-9 MAX, i per tant la seva prohibició també a Espanya, és una "mesura preventiva" que es mantindr fins que "s'aclareixin els motius" que van provocar l'accident de l'avió del mateix model d'Ethiopian Airlines, ha afirmat aquest dimecres la directora de l'Agncia Estatal de Seguretat Aria (AESA), Isabel Maestre.

En una entrevista a RNE, recollida per Europa Press, Maestre ha confirmat que la prohibició del Boeing 737 MAX en principi no té un gran impacte a Espanya perqu només un 0,2% dels avions que van aterrar al nostre país el 2018 van correspondre a aquest model, percentatge que s'explica pel seu ús per companyies estrangeres, perqu actualment cap companyia aria compta amb aquest model en la seva flota.

Maestre ha recordat que com a mesura de precaució, l'Agncia Europea de Seguretat Aria (EASA, en les seves sigles en angls) ha ems una directiva d'aeronavegabilitat, efectiva a Espanya des de les 20 hores d'aquest dimarts, que suspn totes les operacions del citat model d'avió a l'espai aeri espanyol i en la resta dels pasos de la Unió Europea (UE) i que s'han pres "totes les mesures perqu aix sigui així".

La directora de l'AESA ha indicat que una vegada s'aclareixin les causes de l'accident es prendr la decisió de retirar la mesura de suspensió que s'ha pres com a precaució per ja no ser necessria o bé implementar altres mesures en cada cas.

En ser preguntada per si aquestes decisions competeixen només a les autoritats espanyoles, Maestre ha explicat que efectivament les autoritats europees són competents perqu són elles les que van certificar el model d'avió, no obstant aix "Espanya pot prendre mesures unilaterals perqu és sobirana al seu espai aeri".

No obstant aix, Maestre s'ha mostrat partidria que les mesures es prenguin de manera global, perqu un avió que s'enlaira d'Espanya en mitja hora pot estar fora de l'espai aeri espanyol. "Les mesures de seguretat de l'avió s'han de prendre en zones geogrfiques mplies. No serveixen de res les mesures locals si el teu veí no les pren perqu tens un problema de seguretat, la qüestió és prendre mesures a nivell europeu i treballar per la seguretat de tots els passatgers no només dels locals", ha defensat.

Les autoritats espanyoles, a través del Ministeri de Foment, van comprovar durant aquest dimarts que cap companyia nacional utilitzava aquest model d'avió --encara que Air Europa ha encarregat 20 unitats-- i van mantenir un contacte permanent amb l'EASA per coordinar una posició sobre aquest assumpte. Entre les grans companyies estrangeres que operen a Espanya, Ryanair també ha encarregat el model i Norwegian els ha deixat a terra.

L'agncia europea de seguretat ha publicat a més una directiva de seguretat que suspn tots els vols comercials realitzats per operadors de tercers pasos dins o fora de la UE amb els 737 MAX. "És una mesura que es pren a nivell europeu i que nosaltres compartim", ha indicat Maestre.

L'AUTOMATITZACIÓ VA LLIGADA A MÉS SEGURETAT

Finalment, en ser preguntada per si els nous avions són tan sofisticats que poden resultar menys segurs, Maestre ha recalcat que el transport aeri és el "més segur" justament per l'automatització, que ha perms tenir aparells cada vegada "més eficaos i eficients".

"Indubtablement en aquest procés pot haver-hi algun moment elements que hem de rectificar com és el cas actual, per l'evolució de la seguretat en l'aviació ve directament lligada a més automatització dels avions", ha assegurat.

El veto a volar amb aquest avió ha provocat que Boeing hagi perdut en Borsa en dos dies 23.600 milions de dlars (20.902 milions d'euros) en una greu crisi pels dubtes de la fiabilitat de l'avió. El constructor nord-americ, que est collaborant amb la investigació, va reiterar aquest dimecres la seva "plena confiana" en la seguretat del 737 MAX, i va reafirmar el seu compromís amb els operadors amb la informació disponible per "tenir confiana en l'operació de les seves flotes".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés