La suspensió del 737 MAX és temporal i té poc impacte a Espanya

Norwegian tenía previsto operar con el avión Boeing 737 MAX en el aeropuerto de
NORWEGIAN
Publicat 13/3/2019 17:39:56CET

Només un 0,2% dels avions que van aterrar al nostre país el 2018 correspon a aquest model

MADRID, 13 Març (EUROPA PRESS) -

El tancament de l'espai aeri europeu a les aeronaus del model Boeing 737-8 MAX i 737-9 MAX, i per tant la seva prohibició també a Espanya, és una "mesura preventiva" que es mantindrà fins que "s'aclareixin els motius" que van provocar l'accident de l'avió del mateix model d'Ethiopian Airlines, ha afirmat aquest dimecres la directora de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), Isabel Maestre.

En una entrevista a RNE, recollida per Europa Press, Maestre ha confirmat que la prohibició del Boeing 737 MAX en principi no té un gran impacte a Espanya perquè només un 0,2% dels avions que van aterrar al nostre país el 2018 van correspondre a aquest model, percentatge que s'explica pel seu ús per companyies estrangeres, perquè actualment cap companyia aèria compta amb aquest model en la seva flota.

Maestre ha recordat que com a mesura de precaució, l'Agència Europea de Seguretat Aèria (EASA, en les seves sigles en anglès) ha emès una directiva d'aeronavegabilitat, efectiva a Espanya des de les 20 hores d'aquest dimarts, que suspèn totes les operacions del citat model d'avió a l'espai aeri espanyol i en la resta dels països de la Unió Europea (UE) i que s'han pres "totes les mesures perquè això sigui així".

La directora de l'AESA ha indicat que una vegada s'aclareixin les causes de l'accident es prendrà la decisió de retirar la mesura de suspensió que s'ha pres com a precaució per ja no ser necessària o bé implementar altres mesures en cada cas.

En ser preguntada per si aquestes decisions competeixen només a les autoritats espanyoles, Maestre ha explicat que efectivament les autoritats europees són competents perquè són elles les que van certificar el model d'avió, no obstant això "Espanya pot prendre mesures unilaterals perquè és sobirana al seu espai aeri".

No obstant això, Maestre s'ha mostrat partidària que les mesures es prenguin de manera global, perquè un avió que s'enlaira d'Espanya en mitja hora pot estar fora de l'espai aeri espanyol. "Les mesures de seguretat de l'avió s'han de prendre en zones geogràfiques àmplies. No serveixen de res les mesures locals si el teu veí no les pren perquè tens un problema de seguretat, la qüestió és prendre mesures a nivell europeu i treballar per la seguretat de tots els passatgers no només dels locals", ha defensat.

Les autoritats espanyoles, a través del Ministeri de Foment, van comprovar durant aquest dimarts que cap companyia nacional utilitzava aquest model d'avió --encara que Air Europa ha encarregat 20 unitats-- i van mantenir un contacte permanent amb l'EASA per coordinar una posició sobre aquest assumpte. Entre les grans companyies estrangeres que operen a Espanya, Ryanair també ha encarregat el model i Norwegian els ha deixat a terra.

L'agència europea de seguretat ha publicat a més una directiva de seguretat que suspèn tots els vols comercials realitzats per operadors de tercers països dins o fora de la UE amb els 737 MAX. "És una mesura que es pren a nivell europeu i que nosaltres compartim", ha indicat Maestre.

L'AUTOMATITZACIÓ VA LLIGADA A MÉS SEGURETAT

Finalment, en ser preguntada per si els nous avions són tan sofisticats que poden resultar menys segurs, Maestre ha recalcat que el transport aeri és el "més segur" justament per l'automatització, que ha permès tenir aparells cada vegada "més eficaços i eficients".

"Indubtablement en aquest procés pot haver-hi algun moment elements que hem de rectificar com és el cas actual, però l'evolució de la seguretat en l'aviació ve directament lligada a més automatització dels avions", ha assegurat.

El veto a volar amb aquest avió ha provocat que Boeing hagi perdut en Borsa en dos dies 23.600 milions de dòlars (20.902 milions d'euros) en una greu crisi pels dubtes de la fiabilitat de l'avió. El constructor nord-americà, que està col·laborant amb la investigació, va reiterar aquest dimecres la seva "plena confiança" en la seguretat del 737 MAX, i va reafirmar el seu compromís amb els operadors amb la informació disponible per "tenir confiança en l'operació de les seves flotes".

L'actualitat més visitada a Aldia.cat

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2019 Europa Press. Està expressament prohibida la redistribució i la redifusió de tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense previ i exprés consentiment.