MADRID 25 oct. (EUROPA PRESS) -
El Tribunal Suprem ha dictat aquest dijous dues actuacions per la qual cosa confirma el tancament de la instrucció pel procés sobiranista a Catalunya que va dur a terme el jutge Pablo Llarena i va asseure al banc dels acusats els 18 líders independentistes processats pel delicte de rebel·lió i malversació de cabals públics, entre ells l'exvicepresident de la Generalitat Oriol Junqueras, els exconsellers a la presó i l'expresidenta del Parlament Carme Forcadell.
D'altra banda, la Sala ha confirmat el sobreseïment de la causa respecte a l'expresident de la Generalitat Artur Mas i l'exdirigent de PDeCAT Marta Pascal i l'expresidenta de l'Associació de Municipis Independentistes (AMI) Neus Lloveras. A més, es dona un termini de cinc dies a la Fiscalia, l'Advocacia de l'Estat i l'acusació popular exercida per Vox perquè presentin el seu escrit de qualificació.
Aquestes resolucions suposa el tret de sortida del judici que començarà durant els propers mesos i en el qual set magistrats de la Sala Penal jutjaran els processats per rebel·lió i malversació que es troben en presó provisional que són l'exvicepresident Junqueras; l'expresident de l'ANC Jordi Sànchez; el líder d'Òmnium Cultural, Jordi Cuixart; els exconsellers Jordi Turull, Joaquim Forn, Dolors Bassa, Raül Romeva, Josep Rull; i l'expresidenta de la Cambra parlamentària catalana Carme Forcadell (aquesta última només imputada formalment pel primer dels delictes).
També seran enjudiciats els exconsellers Meritxell Borràs, Carles Mundó, Santi Vila, processats per desobediència i malversació, així com l'expresidenta del grup parlamentari de la CUP Mireia Boya i els que van ser membres de la Mesa del Parlament Lluís Corominas, Lluís Guinó, Anna Simó, Ramona Barrufet i Joan Josep Nuet, pel delicte de desobediència.
Els qui de moment no seran jutjats són l'expresident de la Generalitat Carles Puigdemont; els exconsellers Toni Comín, Meritexell Serret, Clara Ponsatí i Lluís Puig; la dirigent d'ERC Marta Rovira i l'exportaveu de la CUP Anna Gabriel, perquè tots ells han fugit. Se'ls sotmetrà a un judici diferent quan siguin posats a disposició de la Justícia espanyola.
En una d'aquestes actuacions, els magistrats de l'Alt Tribunal han rebutjat totes les diligències de les proves sol·licitades per les diferents parts, que demanaven que la causa tornés al jutge instructor, Pablo Llarena, perquè les pogués practicar. Entre elles, sol·licitaven, per exemple, que s'analitzés el Facebook de la secretària judicial que va ser present en l'escorcoll de la Conselleria d'Economia de la Generalitat el 20 de setembre del 2017 i que va haver de sortir pel terrat.