Apunta pujades dels productes bàsics, com també menys inversions i un creixement econòmic més ralentit
MADRID, 2 mar? (EUROPA PRES) -
El president del Govern central, Pedro Sánchez, ha advertit aquest dimecres que els espanyols han de ser conscients que la resposta a la guerra de Rússia contra Ucraïna i les mesures que ha adoptat Europa i Espanya suposaran "sacrificis" per als ciutadans. Entre aquestes, ha esmentat l'increment dels preus dels productes bàsics, a banda del petroli i el gas.
"Vull ser franc en aquesta cambra amb els espanyols, les mesures que hem adoptat i les que podem adoptar tindran un cost i exigiran sacrificis", ha precisat el cap de l'executiu durant la intervenció que ha fet aquest matí al Congrés per explicar les decisions del Consell Europeu de la setmana passada en relació amb la invasió a Ucraïna de Rússia.
Sánchez ha volgut deixar clar que la posició d'Espanya és ferma, decidida, clara i contundent. No obstant això, ha explicat que les sancions tindran conseqüències en l'economia europea i l'espanyola, no només en les xifres macroeconòmiques, també en els pressupostos, l'economia de les empreses, la de les famílies i els productes bàsics.
Així, ha assenyalat que tota aquesta tensió inflacionista i les seves derivades crearan incertesa econòmica i un sensible increment dels preus i serveis la causa dels quals és la "injustificable guerra a Ucraïna i el culpable, Putin".
Pedro Sánchez, considera que de la mateixa manera que els països de la UE actuen junts en la imposició de sancions econòmiques, també han d'actuar units per a les conseqüències d'aquestes sancions i les repercussions a Espanya. Per això, ha fet una crida a tots els grups per fer un "pacte d'unitat" en la resposta a la invasió i per mitigar l'impacte de la guerra entre els espanyols.
Així, ha precisat que hi haurà un impacte més que probable de les sancions financeres en les exportacions d'Espanya a Rússia, de les inversions espanyoles en aquest país i en el flux de turistes russos a Espanya.
Sánchez considera més que probable la interrupció de les importacions d'Ucraïna de béns com cereals, oli i productes agropecuaris. I ha afegit que també és "més que previsible" l'impacte en els mercats energètics malgrat que la dependència espanyola del gas i del petroli russos és inferior, ja que Espanya importa el 4,6 per cent del petroli a aquest país i el 8 per cent del gas.
El cap de l'executiu creu que l'impacte directe en aquest camp és "més limitat" i que el subministrament a Espanya està garantit, però ha insistit que l'impacte en els preus serà important a Espanya i en l'economia europea.
Entre les conseqüències, Sánchez ha insistit que la pujada de la inflació, que perjudicarà el poder de compra dels espanyols, suposarà ralentir el creixement econòmic i menys inversions en un moment "clau" per a Espanya i Europa, quan s'estava consolidant la recuperació per la pandèmia.
No obstant això, considera que Europa té l'"obligació" de pagar amb aquest "sacrifici" el que els ucraïnesos paguen amb la seva llibertat i la seva vida. En aquest sentit, ha volgut deixar clar que el cost de la no resposta encara seria més gran que el que es patirà perquè cal posar fre a l'ambició imperialista i autoritària de Putin.