MADRID, 26 jul. (EUROPA PRESS) -
El secretari general del PSOE, Alfredo Pérez Rubalcaba, s'ha acomiadat aquest dissabte dels seus companys al congrés federal que proclamarà successor Pedro Sánchez garantint que seguirà sent un militant "actiu" del PSOE i que "mai" abandonarà el seu "compromís polític". "El PSOE no em deu res, jo li ho dec tot al PSOE. Li dec el que he fet, Li dec el que he estat i haver pogut treballar per les meves conviccions", ha dit.
Així ha finalitzat Rubalcaba el seu discurs d'inauguració del conclave a Madrid, en què ha assegurat que se'n va del seu càrrec tenint en la ment totes les persones que pateixen a Espanya i també les dificultats que travessa el seu partit. El líder dels socialistes ha estat ovacionat diverses vegades per l'auditori que l'ha acomiadat en peu amb un últim aplaudiment que s'ha prolongat alguns minuts fins que el mateix Rubalcaba, visiblement emocionat els ha instat a acabar amb ell.
En la seva intervenció ha reconegut que els "sentiments" estarien molt presents en aquesta última intervenció. Ara mateix, ha dit, és "inevitable" que passin pel seu cap "atropelladament" tot allò que ha fet "bé" en aquests anys, però també el que ha "fet malament" i ha assenyalat que en això últim pensa "moltíssim més", si bé no ha introduït cap element d'autocrítica en el seu discurs.
Rubalcaba ha insistit que ara mateix pensa molt en "les dificultats d'un partit" al qual ha "servit" tota la seva vida i amb totes les seves "forces" i ha assegurat als seus companys que podran seguir comptant amb ell. "Abandono la primera línia de la política, però mai abandonaré el meu compromís polític, mai és mai", ha afirmat.
Així, ha garantit que mantindrà sempre el seu compromís polític, el mateix que el va portar "fa molts anys" a demanar l'ingrés al PSOE. "Serà el meu partit fins al final dels meus dies, sóc socialista i ho seré fins al final dels meus dies", ha afirmat.
Rubalcaba ha recordat que sempre va pensar que el dia que es trobés "impassible" davant del sofriment de la gent se n'aniria i ha posat èmfasi que "fins al final" dels seus dies en la primera línia ha "sofert amb els que pateixen". Per això mateix, ha volgut deixar clar que mantindrà aquest compromís i la seva militància al PSOE, on seguirà sent un "membre actiu". "Sempre, tota la meva vida", ha afirmat.
L'exministre ha dedicat una part important de la seva intervenció als agraïments, que ha començat per l'equip que l'ha acompanyat durant els dos anys i mig que ha estat secretari general i amb els quals ha estat un "privilegi" formar part d'aquesta etapa i de l'"obertura" que ha viscut el PSOE.
"AQUEST EQUIP HA FUNCIONAT"
"Hem estat un bon equip, que ha funcionat com a tal, amb independència de l'origen geogràfic dels seus components, de la federació en la qual milita cadascun i també del que van votar al Congrés de Sevilla, també. Un equip de veritat, gràcies companys", ha assenyalat Rubalcaba, mentre podia veure's l'emoció en molts dels membres de la seva executiva.
En particular, ha volgut "personalitzar" aquesta gratitud en la qui ha estat el seu número dos, la primera vicesecretària general de la història del PSOE, Elena Valenciano, a qui ha donat les gràcies per "la feina ben feta", el seu "treball incansable", la seva "fortalesa" i la seva "sensibilitat". I també ha tingut paraules d'agraïment per al grup socialista i les Joventuts Socialistes.
I fent memòria, al primer que ha esmentat ha estat l'exministre d'Educació José María Maravall que va ser amb qui va entrar en política. Després, ha recordat els expresidents Felipe González, de qui ha dit que ha estat qui "més ha aguantat" els seus "afanys" aquests tres últims anys, i José Luis Rodríguez Zapatero, que li va donar l'oportunitat de formar part de l'executiu que "més ha fet per estendre els drets civils a Espanya, per la igualtat de les dones" i que va permetre "el final del terrorisme".
En aquest punt, ha posat èmfasi que, tot i que "el final de la violència a Espanya ha estat tasca de tots", es va produir "amb Zapatero a La Moncloa i amb Patxi López a Ajuria Enea", el que ha provocat un dels aplaudiments més sonors del seu discurs. I ha recordat l'exsecretari general del PSOE Joaquín Almunia, que li va donar el seu primer lloc en una executiva socialista.
"No m'ha anat malament en la vida política... José María Maravall, Javier Solana, Felipe González, Joaquín Almunia i José Luis Zapatero...És un equipàs, és el 'Dream Team'", ha dit per després canviar la metàfora per acostar-la al seu madridisme i ha precisat que són 'la quinta del Buitre'.
Un altre de les anècdotes del seu discurs, en què se li ha vist acalorat per la temperatura que havia agafat l'auditori, ha estat quan s'ha referit al focus que apuntaven a l'escenari i que ha dit que li recordaven a la seva etapa en el ministeri de l'Interior.
La calor ha donat peu a una altra broma quan, en referir-se a l'alta temperatura, ha assegurat que no era ell el que havia demanat que baixessin l'aire condicionat per una qüestió d'austeritat i ha avisat als qui podien alegrar-se per la pèrdua de líquids, que aquest pes es recupera amb beure aigua i no els servirà per veure's millor.
Rubalcaba ha començat la seva intervenció avisant els seus companys que recuperaria el "to professoral" que se l'ha atribuït molts des que va assumir la candidatura a la Secretaria General del PSOE. "Alguns companys em deien 'ets un professor posat a política' i tenien una mica de raó", ha admès, per després expressar el seu desig que ara que torna a la Universitat els seus alumnes no pensin que serà "un polític posat a professor". "Tindria nassos", ha apuntat.