Actualitzat 31/07/2012 18:22

Rodalies.- L'Estat només ha executat el 7% de la inversió compromesa

El Conseller Lluís Recoder
EUROPA PRESS

Segons el Govern català, no és correcte que hi hagi una incidència al dia de mitjana


BARCELONA, 31 jul. (EUROPA PRESS) -

L'Estat només ha executat a la xarxa barcelonina de Rodalies el 7% de la inversió a la qual s'havia compromès en el pla per a la millora d'aquest servei, vigent fins al 2015, unes xifres que han provocat una reacció de malestar per part de la Generalitat.

Davant d'aquesta situació, el Govern català ha aprovat aquest dimarts la seva estratègia per aconseguir com més aviat millor el traspàs total de les línies de Rodalies a la Generalitat, davant de la "mala" gestió que segons la seva opinió està fent el Ministeri de Foment.

En roda de premsa després del Consell Executiu, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha assegurat que la crisi i l'austeritat no poden ser excusa per no invertir, ja que mentre que a Barcelona la inversió és gairebé nul·la, a Madrid durant els últims anys s'han inaugurat 84 quilòmetres de via, tres túnels i 20 estacions, front a Barcelona, on només s'ha obert una estació i s'han desdoblat tres quilòmetres de xarxa.

Segons les dades del Govern català, l'Estat es va comprometre a invertir a la xarxa 4.000 milions, però ara com ara, a tres anys i mig perquè venci el pla vigent, només ha executat un 7%.

RÈCORD D'INCIDÈNCIES

A més de la sobreocupació, una altra prova del mal estat de la xarxa són les avaries: el 2011 hi ha hagut 374 de més de 100 minuts de durada amb 12.826 serveis afectats de mitjana.

Segons Recoder, no és acceptable que hi hagi una incidència de més de 100 minuts al dia, i més tenint en compte que el 40% de les avaries són causades per problemes en la infraestructura i un altre 13% per avaries en els trens, cosa que evidencia la necessitat de manteniment i renovació de les unitats.

Hi ha 'punts negres' en tota la xarxa, tot i que segons el Govern català, bona part de les incidències es donen en llocs on hi ha inversions planificades que encara no s'han executat, recollides al Pla de Rodalies, aprovat el 2008 i que prometia inversions de 4.000 milions a la xarxa barcelonina fins al 2015.

ANYS PERDUTS

Segons Recoder, la crisi no és excusa per justificar l'absència d'inversions, ja que a Madrid, els últims anys, s'han posat en servei un nou túnel de 7,5 quilòmetres entre Atocha i Chamartín i Rodalies ha arribat a la terminal T4 de l'Aeroport de Barajas.

Mentre que a Madrid s'han construït 16,5 quilòmetres de xarxa, a Barcelona no s'ha iniciat cap nova línia: la que va a l'Aeroport es va adjudicar dos anys enrere però encara no s'han iniciat els treballs ni hi ha previsió per fer-ho, i només s'han desdoblat tres quilòmetres de via única entre Santa Perpètua i Mollet.

El document que ha fet públic el Govern català posa de manifest la "flagrant" falta d'inversions en els últims 20 anys, tant en els quals va governar Jordi Pujol com en els anys del tripartit.

Entre 1992 i 2008, no es va desdoblar cap tram ni es va construir cap intercanviador, han obert cinc estacions i es va posar en marxa per als passatgers un tram d'una línia construïda al Vallès a començament dels 80 perquè els trens amb residus nuclears amb destinació a França no passessin pel centre de Barcelona.

El nou Pla de Rodalies va entrar en vigor el 2008 i venç el 2015, però segons el Govern català, no es complirà.

La xarxa actual està sobresaturada, ja que no poden passar més trens dels quals circulen en els túnels de Barcelona, on hi ha més intensitat de trànsit, i a més, en hora punta, a primera hora del matí, hi ha línies amb una ocupació del 94% sumant places assegudes i dret.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés