MADRID 12 abr. (EUROPA PRESS) -
El president de Cs, Albert Rivera, ha advertit aquest dijous que no s'han de "banalitzar" les accions de "violència" dels Comitès de Defensa de la República (CDR), que, segons ha afirmat, pretenen "trencar la convivència" a Catalunya i són "una amenaça per a la democràcia".
"No banalitzem ni simplifiquem el que està passant", perquè es tracta de "gairebé 300 comandos organitzats que volen trencar la convivència i que fan actes vandàlics o de violència", ha subratllat en una entrevista en Antena 3, recollida per Europa Press.
Segons ha assenyalat, els CDR s'han dedicat a cremar contenidors, tallar carreteres i vies de tren i, segons la Guàrdia Civil, tenien plans per escrit per paralitzar el port de Barcelona i, en definitiva, "col·lapsar Catalunya".
A més, el líder de la formació taronja ha assegurat que alguns membres dels CDR han participat en l'"assetjament i enderrocament" a jutges i fiscals i a regidors i diputats de partits constitucionalistes i a les seves famílies.
TALLAR-HO A TEMPS, COM LA KALE BORROKA
Davant això, "no podem deixar Catalunya com un lloc sense llei" on aquest tipus d'accions "no tinguin conseqüències", ha defensat.
Quant als delictes que després se'ls imputin els responsables, ha dit que és quelcom que "han de decidir els jutges i fiscals".
"Jo no sóc jutge i no entraré en el fons de com tipificar el delicte, però m'alegro que s'actuï contra ells", ha manifestat sobre el fet que la integrant dels CDR detinguda en Viladecans (Barcelona) estigui investigada per delictes de rebel·lió i terrorisme.
Des del seu punt de vista, aquests comitès representen "una amenaça per a la democràcia", i per això ha destacat la importància de "tallar-la a temps, com es va fer amb la kale borroka".
"És veritat que hi ha moltes excepcions, perquè aquí (a Catalunya) no hi ha una banda terrorista com hi havia al País Basc, no està ETA", però sí que s'ha produït "ruptura social i enfrontament", ha explicat.
Al seu parer, els membres dels CDR "no són demòcrates", ja que busquen "aconseguir a força de violència" el que "no són capaces d'aconseguir a les urnes o en un Parlament", on les forces independentistes encara no s'han posat d'acord per formar Govern.
CANVIAR EL SISTEMA DE LES EUROORDRES
Finalment, Rivera s'ha referit a la situació judicial de l'expresident de la Generalitat Carles Puigdemont, sobre el qual pesa una euroordre de detenció i entrega emesa pel jutge del Tribunal Suprem Pablo Llarena.
Ara la justícia espanyola preveu reforçar les proves contra ell per rebel·lió i malversació abans que un tribunal alemany prengui una decisió definitiva sobre la seva entrega o no a Espanya.
El president de Cs ha indicat que la decisió del tribunal de Schleswig-Holstein podria "posar en escac la cooperació judicial entre països" europeus, que haurien de col·laborar entre si "perquè els jutges puguin jutjar als presumptes delinqüents".
Així, ha proposat modificar el funcionament de les euroordres si és necessari, per exemple fent que el tribunal del país al qual se sol·licita l'entrega no entri en el fons de la qüestió, sinó només en la forma.