Actualizado 17/10/2019 09:55

El ritme de vida canvia els hàbits de compra de peix, segons Mercabarna i Aecoc

Mercat Central del Peix de Mercabarna, a Barcelona
MERCABARNA - Archivo

Cada vegada es compra més segons la conveniència, la proximitat, la rapidesa i els horaris

BARCELONA, 17 Oct. (EUROPA PRESS) -

El ritme de vida del consumidor està canviant els hàbits de compra de peix, perquè cada vegada es compra més segons la conveniència, la proximitat, la rapidesa i els horaris, segons un estudi que ha encarregat Mercabarna a l'Associació d'Empreses de Fabricants i Distribuïdors (Aecoc).

Per això l'estil de vida allunya els consumidors de la botiga tradicional, com reflecteix l'estudi 'Indicadors de compra i consum de productes del mar', que es basa en 1.002 enquestes a dones i homes espanyols d'entre 20 i 70 anys que compren peix i/o marisc, informen Mercabarna i Aecoc en un comunicat conjunt.

El transvasament de clients s'ha accelerat els últims tres anys: el 34% d'enquestats admet que durant aquest temps ha deixat d'anar a les peixateries del carrer o dels mercats municipals, en favor de les cadenes de gran consum.

Així, el supermercat ja és el canal prioritari del 65% d'usuaris a l'hora de comprar peix, mentre que un 32% continua anant a les botigues tradicionals i només el 3% el compra en línia.

El 59% d'enquestats diu que el seu dia a dia és molt atrafegat, i justifica anar al supermercat per tal d'unificar les seves compres en el mateix lloc (52%), pel preu (35%), per la proximitat d'aquests locals de casa seva (32%) i per l'amplitud horària de les cadenes (28%).

La peixateria tradicional sí que és el canal més ben valorat: l'índex de satisfacció l'encapçala la botiga a peu de carrer (8,52) i la que està al mercat detallista (8,38), per davant del supermercat (8,18) i del canal en línia (8,01).

Tanmateix, el client demana canvis en la botiga clàssica, com ara ampliar horaris (32%), netejar el peix segons la seva necessitat (23%) i acceptar encàrrecs per telèfon o internet (17%).

CONSUM 2,4 VEGADES PER SETMANA

El 63% de compradors consumeixen productes del mar una mitjana de 2,4 vegades per setmana. El 22% d'enquestats diu que en menja més que abans (sobretot lluç, salmó i bacallà), però el 19% en menja menys (per l'aspecte del producte, pel preu o perquè no vol preparar-lo a casa).

Segons l'estudi, el creixement del sector passa per oferir productes preparats per menjar, com ja demostra el consum actual de sushi: el 45% d'enquestats en menja a casa almenys una vegada al mes (el 44% el compra al súper, el 38% a l'híper, el 31% mitjançant 'take away' o 'delivery', i el 10% a les botigues de barri).

A més a més, el 28% de consumidors menja menys carn en els últims anys i el 16% diu que ha optat pel peix com a alternativa a la carn.

Pel que fa a la preferència pel peix fresc, el 32% n'ha comprat en l'últim mes, però el 76% ha optat per congelar-lo (el 40%, ho fa per prevenir l'anisakis, per la qual cosa la prudència davant el paràsit pot estar canviant els hàbits de compra).

La tendència a congelar-lo fresc també s'explica perquè només el 47% de compradors se'l mengen el dia que el compren, mentre que el 34% ho fa l'endemà i el 20% espera més dies.

El director general de Mercabarna, Josep Tejedo, ha explicat que investiguen quines modernitzacions requereix el mercat majorista per vendre més peix i marisc, i que pretenen saber com compra el consumidor "i així adaptar millor els serveis del mercat majorista a les necessitats de la cadena detallista".

Les 90 hectàrees de Mercabarna inclouen 700 empreses majoristes de producte fresc i un escorxador; les empreses dedicades al comerç estan en els mercats centrals de fruita i hortalissa, de peix i marisc i de flor i planta, mentre que la resta està al seu al voltant; comercialitza 2 milions de tones de producte fresc a l'any, i alimenta més de 10 milions de persones.

El contingut d'aquesta notícia està elaborat en col·laboració amb l'Ajuntament de Barcelona

Ajuntament de Barcelona


Barcelona Economies



Contingut elaborat amb la col·laboració de l'Ajuntament de Barcelona






www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés