Actualitzat 30/05/2019 15:54

RidersXDerechos insta Inspecció de Treball a actuar per aclarir les causes de la mort del repartidor


Paco Freire/SOPA Images via ZUMA / DPA

BARCELONA, 30 Maig (EUROPA PRESS) -

La plataforma RidersXDerechos ha instat Inspecció de Treball que actuï d'ofici perquè investigui i aclareixi les causes de la mort del repartidor el passat dissabte en un accident i determini si s'ha produït per la negligència de Glovo.

En roda de premsa aquest dijous, un dels portaveus de la plataforma RidersXDerechos i extreballador de Deliveroo, Oriol Alfambra, ha exposat que l'autoritat laboral haurà de determinar si s'han pres les mesures suficients per part de Glovo per evitar aquesta situació, malgrat que l'empresa hagi sostingut que el mort no era un "col·laborador" de la companyia i que podria haver estat utilitzant el compte d'un tercer.

"Quan no s'han pres totes les mesures no és una desgràcia és una negligència", ha censurat Alfambra, i ha remarcat que s'han de trobar els responsables i analitzar per què Glovo no tenia contractat el mort, que es deia Pujan, tenia 22 anys i era del Nepal.

L'extreballadora de Deliveroo i també portaveu de RidersXDerechos, Nuria Soto, ha asseverat que Glovo "sabia des de feia temps" que els treballadors utilitzaven comptes de tercers però que no ha fet res per evitar-ho.

Soto ha defensat que la responsabilitat de Glovo "no és posar diners sobre la taula" per la mort de Pujan, i ha instat les institucions locals i estatals que se'n facin càrrec i es posicionin.

"Això no canvia res. La vida de qualsevol persona no té preu", ha reivindicat Soto durant la roda de premsa, en la qual també hi havia un altre extreballador de Deliveroo Juanjo i representants del sindicat IAC.

GLOVO, "PREOCUPADA" PER LA IMATGE

Alfambra ha explicat que Glovo s'ha posat en contacte amb la plataforma RidersXDerechos després de la mort de Pujan i ha dit que ho ha fet "preocupada" per la imatge de la companyia.

Ha assenyalat que la primera condició que posa el col·lectiu per negociar amb Glovo és que accepti "iniciar un camí cap a la regularització de tots els treballadors que treballen per a Glovo i que reconegui la relació laboral", com ha subratllat que ja ha determinat la Inspecció de Treball.

"El regne d'Espanya és un paradís per a aquestes empreses", ha argumentat Alfambra i ha criticat que no compleixin amb la llei després que ja hi hagi resolucions de la Inspecció de Treball.

"LA PRECARIETAT MATA"

Soto ha avisat que tots els repartidors d'aquest tipus d'empreses de repartiment s'han saltat un semàfor per "fer una comanda més" i, sobretot, quan es reben correus de l'empresa dient que no se'n fan prou, com li va passar a ella.

"La precarietat mata", ha criticat Soto i ha reiterat l'exigència de donar d'alta els repartidors, un pla de riscos laborals i formació en prevenció, i cobrar un mínim per hora, independentment de les comandes que es fan.

Soto ha llegit una llista de repartidors de Glovo, Deliveroo i Uber Eats, entre d'altres empreses, de diferents països que també han mort com Pujan mentre treballaven, com ara Regne Unit, França, Itàlia, Mèxic, Argentina, Austràlia i Estats Units.

"Aquest model incita a posar la teva vida en perill per arribar a final de mes, per fer una comanda més a l'hora i per poder pagar quota d'autònoms, que no hauries de pagar tu", ha advertit Soto.

DENÚNCIES

La IAC, el Col·lectiu Ronda i la plataforma RidersXDerechos van denunciar Glovo davant de la Inspecció de Treball el juliol del 2018 per vulneració dels drets dels treballadors, a més de fer-ho també contra Glovo aquest mateix mes.

En les denúncies s'assenyalava la vinculació laboral dels treballadors amb l'empresa i s'alertava que els repartidors d'aquestes companyies eren falsos autònoms, cosa que els "desapropiava" de qualsevol dret laboral.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés