Actualitzat 20/10/2015 14:50

El responsable de l'ampliació del Prat declara que la tercera pista era legal

EL PRAT DE LLOBREGAT (BARCELONA), 20 oct. (EUROPA PRESS) -

El director de l'Oficina executiva del Pla Barcelona, Francisco Gutiérrez, ha declarat davant del jutge que la tercera pista de l'Aeroport de Barcelona-El Prat oberta a final del 2004 complint amb la legalitat i que els sorolls provocats pels avions s'ajustaven a la normativa vigent.

Gutiérrez ha declarat en el primer dia del judici en el qual el jutjat penal 6 de Barcelona seu al banc dels acusats cinc exalts càrrecs d'Aena i dels ministeris de Foment i Medi Ambient que estan acusats d'un presumpte delicte contra el medi ambient per l'Associació de Veïns Platja de Gavà, que sol·licita penes de presó d'entre dos anys i mig i tres anys.

Segons el responsable de les obres d'ampliació de l'aeroport, les dades que recollien els sonòmetres després de la posada en marxa de la tercera pista s'ajustaven al que fixava la Declaració d'Impacte Ambiental (DIA).

"Hi ha dos aspectes: un el del compliment legal, del qual n'érem totalment conscients i ara mateix continuem sent després d'haver complert tota la normativa aplicable, i una altra cosa és la percepció del soroll perquè els avions són molt sorollosos per als que estan pròxims", ha declarat Gutiérrez, que ha manifestat que no era de la seva competència determinar la configuració dels enlairaments i aterratges de l'aeroport.

També ha declarat davant del jutge l'exresponsable de la direcció ambiental de les obres d'ampliació de l'aeroport, Francesc Xavier Montoro, que ha manifestat que "el Pla Barcelona no ha tingut mai control operatiu, sinó que és l'aeroport i el servei de medi ambient de l'aeroport el que controla els temes de sonometries i trajectòries".

Per la seva banda, l'expresident d'Aena, Manuel Azuaga, que també està acusat en aquest cas, ha assegurat davant de la jutgessa: "En el temps que jo vaig estar a Aena mai vaig rebre cap escrit de la Comissió de Seguiment Ambiental de l'Aeroport de Barcelona que hi hagués alguna cosa que fos il·legal".

Azuaga ha destacat que, després de les protestes dels veïns de Gavà i de Castelldefels pels sorolls, va mantenir reunions amb els alcaldes, les entitats veïnals i els tècnics per trobar una solució, que va passar per la realització d'obres per valor de 19 milions d'euros que van permetre modificar la configuració de vols i alleujar les molèsties als veïns.

"Ha estat una mesura que restava operativitat a l'aeroport però crec que va valer la pena", ha manifestat Azuaga.

També ha declarat davant del jutge l'exdirector general d'Aviació Civil del Ministeri de Foment, Manuel Bautista, que ha relatat que va signar l'autorització administrativa per posar en funcionament la tercera pista després de tenir els informes preceptius del Ministeri de Defensa i de la comissió interministerial entre els ministeris de Defensa i Foment, i de dos certificats addicionals que va proporcionar Aena referents al compliment de les normatives de seguretat aèria i dels requisits mediambientals de la DIA.

Finalment, el cinquè acusat, Jaime Alejandre, exdirector de Qualitat Ambiental del Ministeri de Medi Ambient, ha dit que no tenia competències executives i que el control del compliment de la DIA corresponia a la Comissió de Seguiment Ambiental de l'Aeroport de Barcelona.

El judici, del qual es van retirar fa uns mesos l'Associació de Veïns de Gavà Mar i la Plataforma Prou Soroll de Castelldefels i en què la fiscalia no presenta càrrecs, durarà fins al 22 d'octubre i inclourà la declaració de testimonis i la presentació dels informes pericials dels Mossos d'Esquadra i de les diferents parts.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés