Publicat 02/10/2014 22:51

Renfe tancarà 2015 amb uns 190 milions de pèrdues després d'ingressar més de 2.280 milions

MADRID, 2 oct. (EUROPA PRESS) -

El president de Renfe, Julio Gómez-Pomar, ha avançat aquest dijous que el grup Renfe Operadora tancarà el pròxim exercici amb unes pèrdues d'aproximadament 190 milions d'euros, fet que suposa 35 milions menys del que preveu perdre aquest any, tot i incrementar els seus ingressos fins a 2.287 milions.

Així ho ha assenyalat durant la seva compareixença davant de la Comissió de Foment del Congrés per presentar la part del projecte de pressupostos generals de l'Estat (PGE) de 2015 que afecta al seu departament, del qual tot i això s'acomiadarà pròximament ja que previsiblement serà nomenat secretari d'Estat d'Infraestructures en substitució de l'actual ministre de Justícia, Rafael Catalá.

Segons Gómez-Pomar, els ingressos del grup arribaran als 2.287 milions d'euros l'any que ve, un 4,2% per sobre dels 2.194 milions que es preveu ingressar aquest exercici. El 88% d'aquesta quantitat (2.007 milions) correspondrà al transport de viatgers i la resta (244 milions) al de mercaderies.

I és que amb "hipòtesis no molt elevades", s'espera que la demanda de mercaderies s'incrementi un 2,4% i que la de passatgers augmenti un 4,8% --un 1,3% en els serveis d'obligació pública i un 5% en els serveis comercials--, per a la qual cosa es "consolidarà l'oferta posada en servei a l'últim any i mig, s'aprofundirà en el model de gestió activa de la demanda, integrant més novetats; i continuaran dissenyant nous serveis de proximitat".

El president de Renfe també ha detallat que s'ingressaran 71 milions per despeses d'aprovisionament, 638 milions pels serveis d'obligació pública, i 131 milions per la construcció de tallers de suport a la línia d'alta velocitat de La Meca a Medina.

DESPESES DE RENFE OPERADORA

Pel que fa a les despeses, es reduiran un 4,2% la partida de personal, fins a 843 milions d'euros a resultes de l'ERO que s'ha aplicat aquest any; mentre que els d'explotació arribaran als 2.022 milions d'euros.

Gairebé un terç d'aquesta quantitat se n'anirà al pagament de cànons a Adif (641 milions), que ja suposen un 74,2% més que en 2013 i dels quals 515 milions se'n van únicament als abonaments corresponents a l'AVE de llarga distància.

També es pagaran a Adif 434 milions més per altres serveis, com el subministrament d'energia, que costarà 304 milions. El manteniment, la reparació i la neteja del material rodant es portaran 376 milions, i les despeses associats al projecte de l'Aràbia Saudita comptaran amb 127 milions.

Pel que fa a les inversions, a les quals s'assignen 429,5 milions d'euros, se centraran en l'adquisició un altre cop material rodant i trens per obrir noves línies, 72,5 milions per a actuacions en estacions de Rodalies i 24,7 milions en la seguretat en la circulació. En aquest sentit, Gómez-Pomar ha assenyalat que aquesta partida arribarà als 66,5 milions d'euros fins a 2018 per implementar tant les mesures adoptades després de l'accident de Angrois com noves iniciatives.

Finalment, el deute quedarà en 4.796 milions d'euros a final de l'any vinent després d'amortitzar 427 milions en tres exercicis, més els 160 milions heretats de FEVE, el que "suposa una reducció neta d'al voltant del 10%". Per part seva, el Ebitda previst per a 2015 se situarà entorn dels 215 milions, després d'augmentar un 21,1%.

QUATRE SOCIETATS

El president de Renfe també ha fet referència als comptes de les quatre empreses en les quals s'ha segregat Renfe. Així, Renfe Viatgers preveu ingressar 2.730 milions (+4,2%) sobretot per la venda de bitllets (2.0007 milions) i per les compensacions de serveis obligatoris (638 milions). Les seves despeses s'incrementaran un 3,7% fins a 2.522 milions, per la qual cosa el seu resultat previst és de 123 milions de pèrdues, un 13,3% millor del que s'espera aquest any.

Renfe Mercaderies, per part seva, ingressarà ingressos 255 milions --244 milions per les mercaderies i la resta per activitats complementàries--, i les seves despeses d'explotació s'incrementaran un 2,9% mentre l'ajust i la millora de la productivitat reduirà les seves despeses d'explotació un 2,6%. De manera que el resultat és reduir les pèrdues un 21,5% fins a 15 milions.

Per la seva banda, Renfe Fabricació i Manteniment ingressarà 388 milions i el seu resultat estarà entorn dels 14 milions en negatiu; mentre que el resultat Renfe Lloguer de Material Ferroviari dependrà de l'entrada d'un nou operador privat en el corredor d'alta velocitat d'Aixequi, així com d'altres activitats com el lloguer de material de viatgers als ferrocarrils portuguesos.

En el seu torn de rèplica, Gómez-Pomar ha agraït als diferents portaveus dels grups parlamentaris les seves felicitacions pel seu nomenament com a secretari d'Estat, tot i que també ha fet broma que contestarà "formalment" a aquestes paraules "quan la ministra (Ana Pastor), després del Consell de Ministres", el cridi i li digui "en què ha quedat tot això". "Un és propietari de les seves paraules però no de les informacions", ha destacat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés