Publicat 03/01/2023 20:18

Relators de l'ONU donen 60 dies al Govern central per informar sobre l'espionatge amb Pegasus i com repararà a afectats

   Exposen una "preocupació molt seriosa" per l'"extens espionatge" que "sembla ser una interferncia" al dret a reunir-se pacíficament

    MADRID, 3 gen. (EUROPA PRESS) -

    Relators de l'ONU s'ha dirigit el Govern d'Espanya, arran d'una denúncia d'ERC, per demanar que en el termini de 60 dies informi sobre el presumpte espionatge dut a terme amb el sistema Pegasus a líders independentistes, perqu exposi com reparar als afectats, sancionar als culpables i evitar que es torni a repetir.

   Així ho han exigit tres relators especials de Nacions Unides sobre qüestions de les minories; la promoció i protecció de dret a la llibertat d'opinió i d'expressió i el Relator Especial sobre els drets a la llibertat de reunió pacífica i d'associació, segons la nota de premsa emesa avui per ERC.

   Aquesta comunicació respon la informació rebuda per Nacions Unides i enviada des de Ginebra per la secretria general d'ERC, Marta Rovira, en nom dels republicans presumptament espiats i en coordinació amb la resta d'organitzacions afectades per l'anomenat 'Catalangate'.

   En l'escrit que acompanya la nota de premsa d'ERC, datat el 24 d'octubre de 2022, els tres relators exposen al Govern que han rebut una comunicació denunciant el presumpte espionatge mitjanant l'ús de programari espia Pegasus i Candiru sobre un "ampli nombre de personalitats i activistes catalans durant el període 2017-2020".

    "Les víctimes dels complexos i sofisticats programes d'espionatge van incloure líders catalans, membres del Parlament Europeu, legisladors, juristes i membres d'organitzacions de la societat civil", precisen i recorden que aquest programari es ven únicament als governs, segons el seu productor (NSO Group, amb seu a Israel), i amb ell es van infectar els dispositius electrnics d'almenys 65 persones.

   Entre els afectats citen Pere Aragons, a l'advocat de Junqueras i Raül Romeva, Andreu Van den Eynde; a Jordi Snchez, expresident de l'ANC, i a Marta Rovira, entre d'altres.

PREOCUPACIÓ MOLT SERIOSA PER LA POSSIBLE VULNERACIÓ DE DRETS

   Després d'exposar els fets, els relators expressen la seva "preocupació molt seriosa" pel que "s'informa com un programa d'espionatge extens i ben coordinat sobre activistes i figures públiques prominents de la minoria catalana".

   En la seva opinió, aquest presumpte espionatge "sembla ser una interferncia en el seu dret a tenir i expressar lliurement els seus punts de vista, intercanviar i difondre informació i idees, a reunir-se pacíficament i participar en associacions, a tenir vida privada i privadesa en la correspondncia, i a ser iguals davant la llei i amb dret a igual protecció de la llei sense cap discriminació".

   Els relators acompanyen el seu escrit amb un annex en el qual es recullen les "referncies al dret internacional dels drets humans". Dit aix, recorden que el seu mandat és "intentar aclarir les allegacions" que els ha presentat ERC.

   Per a aix, reclamen que el Govern els envi en el termini de 60 dies: qualsevol informació sobre les allegacions esmentades en l'escrit; tota la informació disponible sobre les investigacions oficials de les denúncies d'espionatge; aclariments sobre les "connexions" entre l'espionatge i les autoritats espanyoles; sobre com Pegasus podria haver-se utilitzat contra ciutadans espanyols pertanyents a "minories" si "suposadament" es ven només als governs.

ACLARIMENT SOBRE PRESUMPTES CONNEXIONS ENTRE L'ESPIONATGE I AUTORITATS

   A més demana que digui com planeja "remeiar" les "eventuals inconsistncies amb les normes internacionals de drets humans" i qu té previst fer el Govern central per garantir "la reparació de les víctimes i la no repetició de les activitats d'espionatge denunciades".

   Adverteixen que transcorreguts aquests 60 dies de termini faran públiques tant la present comunicació així com la resposta rebuda del Govern espanyol i també estaran disponibles ambdues a l'informe habitual que es presentar al Consell de Drets Humans.

   Finalment, reclamen a l'Executiu que "adopti totes les mesures necessries per protegir els drets i les llibertats" de les persones esmentades i investigar, processar i imposar les sancions adequades a qualsevol persona responsable de les violacions allegades. I reclamen que es prenguin les mesures efectives per evitar que els fets es repeteixin.

   ERC exposa en la seva nota de premsa que "seguir exigint" al Govern central que sigui transparent sobre quines entitats governamentals van utilitzar Pegasus per espiar, que assumeixi les responsabilitats pertinents i que garanteixi que fets com aquests no tornin a produir-se. A més, li reclama que "repari a les víctimes, tal com demana Nacions Unides".

   A aix afegeixen que també esperen que aquesta resolució impulsi a la justícia espanyola a "deixar d'entorpir el curs de les querelles presentades i dugui a terme una investigació efectiva dels casos d'espionatge denunciats".

Contingut patrocinat