Publicat 20/02/2015 07:26

Rajoy i Valls inauguren aquest divendres la interconnexió elèctrica amb França per Girona

Rajoy y Valls en la Moncloa
EUROPA PRESS

GIRONA, 20 febr. (EUROPA PRESS) -

El president del Govern espanyol, Mariano Rajoy, i el primer ministre francès, Manuel Valls, inauguraran aquest divendres la interconnexió elèctrica Espanya-França amb un acte a Montesquieu-des-Albères (França).

Es tracta de la interconnexió amb línia elèctrica soterrada més llarga del món (64,5 quilòmetres), i quan comenci a operar comercialment a l'estiu duplicarà la capacitat d'interconnexió d'Espanya amb França fins 2.800 megawatts, el 2,8% de la capacitat instal·lada.

Amb tot, aquesta xifra encara queda lluny de la recomanada per l'UE, que estableix un mínim d'interconnexió del 10% de la capacitat instal·lada, el que equival a uns 10.000 megawatts.

El Govern espanyol defensa la necessitat d'una "interconnexió suficient" com a via per assegurar l'estabilitat del sistema elèctric nacional i per permetre un cost menor de l'electricitat per famílies i empreses (el que millora la competitivitat), pel que seguirà negociant amb França i les institucions europees per tirar endavant nous projectes amb finançament públic-privat, segons ha explicat aquest dijous en un comunicat.

ACORD DEL 2008

Red Eléctrica de España (REE) i la francesa Réseau de Transport d'Electricité (RTE) van signar el 2008 l'acord per la construcció d'aquesta nova línia de 400kV amb l'objectiu de reforçar la seguretat dels dos sistemes elèctrics i afavorir la integració d'un major volum d'energia renovable, especialment d'energia eòlica del sistema ibèric.

A més, garanteix l'alimentació elèctrica de la província de Girona i del tren d'alta velocitat amb el complement de la línia de 400 kV que discorre entre Bescanó (Gironès) i Santa Llogaia (Girona).

La interconnexió discorre entre Santa Llogaia i Baixàs (França) amb 30 quilòmetres en rasa en la part espanyola i 26 en la gala, més 8,5 quilòmetres de túnel a través dels Pirineus.

Aquesta interconnexió, que ha suposat una inversió de 700 milions d'euros, està declarada com projecte d'interès europeu i ha rebut un finançament de 225 milions d'euros en el marc del programa europeu EEPR (European Energy Program for Recovery), així com un préstec de 350 milions del Banc Europeu d'Inversions (BEI).

CRONOLOGIA

Segons dades de REE, el 2009 es va crear la societat Inelfe, participada el 50% per les dues empreses de transport elèctric dels dos països (REE i RTE), per desenvolupar aquesta interconnexió.

Aquesta societat ha realitzat els estudis tècnics, ambientals i financers previs i finançat el conjunt dels costos associats a la construcció de la línia.

El 2010 es van adjudicar els contractes per la construcció de la línia i les estacions conversores i, el 2011, Inelfe va començar els treballs una vegada obtingudes les autoritzacions administratives, ja que REE va obtenir la Declaració d'Impacte Ambiental (DIA) del projecte el desembre del 2010.

Durant el 2012 es van completar tots els tràmits administratius i permisos necessaris per l'execució del projecte i es va continuar amb l'avanç de les obres de construcció del traçat, i l'abril del 2013 van acabar els treballs de perforació del túnel de la interconnexió amb l'arribada de la tuneladora Albera al punt de trobada amb la seva homòloga francesa Canigó.

Totes les obres es van concloure a finals de l'any passat, i s'ha obert un període de proves tècniques per la posada en servei de la interconnexió a mitjans d'aquest any, el juny o juliol.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés