Davant l'exigència de Cs perquè dimiteixi la senadora Pilar Barreiro, el president demana no entrar "en detalls"
MADRID, 16 gen. (EUROPA PRESS) -
El president del Govern central, Mariano Rajoy, considera que no cal esperar al fet que es formi un Govern a Catalunya per tancar un acord amb el PNB sobre el projecte de Pressupostos Generals de l'Estat (PGE). De fet, en una conversa informal amb periodistes al Palau de la Moncloa, ha assenyalat que està negociant els comptes públics amb els nacionalistes bascos i amb altres partits.
En les últimes setmanes, el PNB ha recriminat al Govern de Rajoy que "desestabilitzi" Catalunya a través de l'aplicació de l'article 155 de la Constitució i, al mateix temps, "sol·liciti els cinc vots" del PNB per aprovar els PGE. En aquest sentit, aquesta mateixa setmana el portaveu d'aquest partit al Parlament basc, Joseba Egibar, va dir que el suport del seu partit als comptes públics "no es pot contemplar, ara com ara, ni com mera hipòtesi".
No obstant això, el cap de l'Executiu no creu que calgui esperar al fet que hi hagi Govern a Catalunya i es posi fi a l'aplicació de l'article de l'article 155 de la Constitució. És més, ha destacat que des que s'ha aplicat aquest precepte constitucional la situació econòmica va millor a Catalunya i es paga "a tota velocitat" als proveïdors.
Preguntat expressament si l'aprovació dels PGE dependrà que hi hagi un nou Govern, ha respost que "no necessàriament". En semblants termes s'ha expressat la vicepresidenta del Govern central, Soraya Sáenz de Santamaría, que ha destacat a més que la situació s'ha normalitzat a Catalunya després de l'aplicació de l'article 155.
Aquest dilluns, davant la Junta Directiva Nacional del PP, Rajoy va dir que espera aprovar els PGE abans que acabi març i va garantir una pujada salarial per als funcionaris "més gran" que l'alça de l'1% de 2017. Segons va dir, després de passar els pitjors anys de la crisi que ha obligat a "estrènyer-se el cinturó", ara poden "fer més coses".
Cs EXIGEIX LA DIMISSIÓ DE BARREIRO
D'altra banda, davant l'exigència de Ciudadanos que dimiteixi la senadora del PP Pilar Barreiro, investigada en el marc de la trama Púnica, Rajoy ha defensat davant els periodistes no entrar "en detalls" i ha afegit després que estan parlant amb diferents grups per treure endavant els comptes.
El secretari general de Ciudadanos, José Manuel Villegas, va afirmar aquest dilluns --davant la declaració de Barreiro al Tribunal Suprem-- que el PP ha d'apartar del seu escó a la senadora. "Reiterem l'exigència que aquesta senadora del PP deixi l'acta per complir l'acord d'investidura que el PP va signar amb Ciudadanos", va recalcar.