Actualitzat 11/05/2018 15:00

Rajoy mantindrà el control reforçat del FLA a Catalunya encara que decaigui la intervenció del 155 si hi ha Govern

Mariano Rajoy a la sessió de control al Govern al Congrés
Europa Press

MADRID 11 maig (EUROPA PRESS) -

El Govern que presideix Mariano Rajoy mantindrà el control reforçat del Fons de Liquiditat Autonòmica (FLA) a Catalunya encara que decaigui la intervenció de l'article 155 de la Constitució si finalment es forma govern a aquesta comunitat autònoma.

Així ho ha assegurat a la roda de premsa posterior al Consell de Ministres el portaveu de l'Executiu i ministre d'Educació, Cultura i Esport, Iñigo Méndez de Vigo, qui ha explicat que es manté la intervenció acordada el 2015 --quan es va establir un control reforçat del FLA de forma mensual-- però les altres intervencions queden "subsumides" a l'article 155 de la Carta Magna.

"La intervenció a Catalunya, gairebé totes elles es refereixen o queden subsumides a l'article 155, em refereixo a la intervenció econòmica o financera, excepte crec que la de l'any 2015, que no té res a veure amb el que vam veure posteriorment sinó que tenia a veure amb el FLA i aquella no va ser recorreguda al seu moment per la Generalitat. Aquesta estaria en vigor i les altres que estan subsumides al 155, decaurien amb el 155", ha afirmat.

Al novembre de 2015, el Govern central va acordar reforçar el control dels pagaments del FLA per garantir els serveis públics a Catalunya. Segons aquest acord, els recursos del FLA destinats al finançament del dèficit, que ja es desemborsaven directament als proveïdors, només es podrien destinar a abonar factures de serveis públics fonamentals.

A més, aquesta decisió incloïa que la interventora de la comunitat autonòmica remetés al Ministeri d'Hisenda un certificat inicial i una actualització mensual de tota l'execució del Pressupost de l'Administració catalana i de les seves empreses o organismes. En el certificat havia de deixar constància que la relació d'actes sobre els quals té coneixement l'Interventor no contravenen la Constitució o les lleis.

EL QUE DIU EL 155

L'acord del 155 aprovat pel Consell de Ministres el 21 d'octubre de 2017 i després al Ple del Senat --després de comptar amb el suport de PP, PSOE i Ciudadanos-- estableix un capítol relatiu a l'àrea de gestió econòmica, financera, tributària i pressupostària.

En concret, s'habilita al Govern espanyol a "exercir les competències necessàries en matèria econòmica, financera, tributària i pressupostària, perquè en benefici de l'interès general, es garanteixi la prestació dels serveis públics essencials, l'estabilitat pressupostària i la sostenibilitat financera".

Així, aquest acord diu que, especialment, s'adoptaran les mesures necessàries que permetin "garantir que la totalitat dels fons que per qualsevol concepte correspongui transferir de l'Estat a la Comunitat Autònoma, als seus organismes, ens i entitats vinculades o dependents de la mateixa i del seu sector públic empresarial, no es destinin a activitats o finalitats vinculades o relacionades amb el procés secessionista que motiva el present acord o que contravinguin les mesures contingudes en el mateix".

També es comprometia a "garantir que els ingressos que correspon recaptar o rebre per qualsevol títol a la comunitat autònoma, als seus organismes ens i entitats vinculades o dependents de la mateixa i al seu sector públic empresarial, no es destinin a activitats o finalitats vinculades o relacionades amb el procés secessionista que motiva el present acord o que contravinguin les mesures contingudes en el mateix".

Aquesta part del control d'Hisenda a la qual fa referència el 155 és la que decauria si finalment es forma govern a Catalunya.

Contingut patrocinat