Publicat 28/08/2021 10:42CET

Puigneró veu els peatges com "una forma d'espoli que feia massa anys que durava"

El vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró, en una imatge d'arxiu
David Zorrakino - Europa Press

Assegura que "el model actual en el qual els catalans paguen i els ciutadans espanyols no, no es repetirà"

BARCELONA, 28 ago. (EUROPA PRESS) -

El vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat, Jordi Puigneró, ha celebrat la fi de les concessions de les autopistes AP-7, AP-2, C-32 nord i C-33, un model que, ha assegurat, era "una forma d'espoli que feia massa anys que durava", durant una trobada amb la premsa.

Aquest model de finançament de les vies d'alta capacitat "ha estat un greuge comparatiu amb com s'han finançat i fet en tot l'Estat", ha apuntat el vicepresident, que ha recordat les campanyes de protesta que s'han realitzat al llarg dels anys.

Ha assegurat que els catalans no hauran de tornar a pagar peatges de la forma que s'ha fet fins ara "i més sabent que els ciutadans espanyols no han pagat per la quantitat de quilòmetres d'autovies que s'han fet" a la resta d'Espanya.

"El model actual en el qual els catalans paguen i els ciutadans espanyols no, no es repetirà", ha postil·lat Puigneró.

EUROPA

Ha recordat que la Unió Europea (UE) exigeix que totes les vies d'alta capacitat siguin de pagament a partir de 2024 i que aquest pagament sigui segons ús i major a mida que contamini més.

"Sabem què vol la Unió Europea i els terminis marcats", ha explicat, i ha afegit que el Govern també té clar el model que vol Catalunya però que no se sap el model que vol el Govern central.

Per això ha emplaçat l'Executiu central a definir "el model que vol i pretén per finançar les vies d'alta capacitat a partir d'ara".

Ha anunciat que el Govern "no posarà cap model sobre la taula en el qual els catalans continuïn pagant i els ciutadans espanyols no. Aquest model s'ha acabat".

TRASPÀS I RESCAT

Puigneró ha demanat el traspàs de l'AP-7 i l'AP-2 al seu pas per Catalunya per evitar "tenir dos tipus d'infraestructures gestionades amb dos models diferents".

A més, ha reclamat que el Govern rescati els quatre peatges que encara es mantindran a Catalunya a partir del proper dimecres: el Túnel del Cadí (Lleida), el tram Sant Cugat-Manresa (Barcelona) de la C-16, el tram Castelldefels (Barcelona)-el Vendrell (Tarragona) de la C-32 i els Túnels de Vallvidrera (Barcelona).

Ha assegurat que aquest rescat significaria un desemborsament de 1.500 milions d'euros i que "això significa una desena part del dèficit fiscal que pateix anualment Catalunya", i ha recordat que les radials de Madrid van ser rescatades per valor de més de 3.000 milions d'euros.

INVERSIÓ A LA C-32 NORD

El Govern preveu que l'alliberament de la C-32 al seu pas pel Maresme (Barcelona) permeti descongestionar l'N-II, especialment a la part sud de la comarca, entre El Masnou i Premià de Mar (Barcelona).

Per aquest motiu preveu una inversió de 120 milions entre 2022 i 2026 per millorar la connectivitat entre ambdues vies i pacificar l'N-II.

En concret, preveu la construcció de sis nous enllaços, que se sumaran als 18 ja existents, i la millora d'altres dos per dotar-los de nous serveis.

La pacificació de l'N-II es dividirà en dos trams tenint en compte que en el Baix Maresme (Barcelona) la reducció prevista del trànsit permetrà integrar la via en el traçat urbà amb un carril bici continu en tot el seu recorregut, una reducció de la velocitat i una ampliació de les voreres.

Les actuacions al nord de Mataró (Barcelona) seran "més conservadores i menys radicals", segons el secretari general de Vicepresidència de la Generalitat, Ricard Font, ja que té més trànsit i s'ha d'adaptar a cada tram.

Contador

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2021 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés