Actualitzat 27/12/2018 19:14

El PP veta al Senat l'objectiu de dèficit del Govern espanyol

Hemicicle nou del Senat durant un Ple
TWITTER SENADO - Arxiu

MADRID 27 des. (EUROPA PRESS) -

La majoria absoluta del PP al Senat, a la qual s'han sumat els vots de Cs, UPN, Bildu, Coalició Canària i Fòrum Astúries, ha utilitzat la capacitat de vet en aquesta Cambra per rebutjar i tornar al Govern central l'objectiu de dèficit aprovat pel Congrés la setmana passada i que contempla un dèficit públic de l'1,8% per al proper any, cinc dècimes per sobre de l'objectiu actual.

En concret, el Ple del Senat ha rebutjat l'objectiu de dèficit amb 150 vots en contra del PP, Cs, UPN, Bildu, Coalición Canària i Foro Asturias, davant dels 97 vots a favor del PSOE, Units Podem, ERC, PDeCAT, PNB, Compromís i Agrupación Socialista Gomera, i una abstenció d'Agrupación Herreña Independiente.

Durant de la seva intervenció en defensa de l'objectiu de dèficit, la ministra d'Hisenda, María Jesús Montero, ha criticat aquest dijous el "corró de bloqueig" i les "traves al camí" del PP i Cs amb la seva "pinça" al Senat a l'objectiu de dèficit, aprovat la setmana passada al Congrés, perquè constitueix una "política de terra cremada" que preval l'interès "partidista".

Montero ha advertit que tornar al dèficit de l'1,3% el 2019 comporta un ajust de 18.000 milions, menys inversions de les desitjades, afectarà les comunitats autònomes i farà que la Seguretat Social pugi les cotitzacions per suplir els ingressos més baixos.

El Govern central va aconseguir dijous passat al Congrés el suport suficient per tirar endavant en el segon intent l'objectiu de dèficit, amb 176 vots a favor del PSOE, Units Podem, ERC, PDeCAT, PNB i Compromis, davant de 168 vots en contra del PP, Ciutadans, Eh-Bildu, Foro Asturias i Coalición Canaria.

Aquest mateix objectiu, rebutjat per la Cambra alta al juliol, elevava a l'1,8% el dèficit del proper any, per la qual cosa oferia un marge pressupostari de 6.000 milions d'euros, després d'haver aconseguit el Govern espanyol recuperar el bloc dels socis de la moció de censura.

La votació sobre els objectius és l'avantsala de l'aprovació del projecte de llei de Pressupostos Generals de l'Estat pel 2019, que el Govern socialista preveu aprovar en el Consell de Ministres i remetre al Congrés el proper mes de gener.

El portaveu del PSOE al Senat, Juan María Vázquez, ha criticat que el PP i Cs "votaran en contra d'aquest país" i dels serveis públics, i ha defensat que l'objectiu del Govern espanyol comporta la reducció del dèficit i del deute, al mateix temps que ha qüestionat les crítiques del PP per l'augment d'alguns pressupostos quan el Govern de Mariano Rajoy va elevar "40 impostos".

Per la seva banda, el portaveu del PP al Senat, Ignacio Cosidó, ha argumentat que el rebuig de la seva formació a l'objectiu es deu al fet que els populars no volen ser "còmplices" "d'un Govern que està disposat a fer de tot per continuar governant" i a evitar que en moment de refredament de l'economia s'incideixi en polítiques de despesa que condueixin a un dèficit més elevat i la tornada a la "fallida".

A més, ha afirmat que des del PP no estan disposats al fet que Pedro Sánchez "es financi la campanya electoral més llarga de la democràcia" amb els 6.000 milions de marge, al mateix temps que ha advertit que no acceptaran "en cap cas" que es retallin les inversions a regions com Melilla o les Canàries perquè Sánchez compleixi els seus compromisos "que adquireix en secret amb Torra".

Per això, des de la "legitimitat democràtica" ha defensat el seu "no" a l'objectiu, i ha realitzat dures crítiques a les negociacions del Govern de Sánchez amb els independentistes que posen en risc "la convivència i el marc constitucional".

"La gran majoria de ciutadans se senten indignats quan el president accepta asseure's a parlar del dret d'autodeterminació", ha etzibat Cosidó a la bancada socialista, a qui li ha augurat el "fracàs" de les negociacions amb els independentistes perquè "no són de fiar".

EL VET DEL SENAT

El rebuig del Senat a l'objectiu de dèficit obligarà el Govern del PSOE a aprovar els Pressupostos del 2019 a mitjans gener amb l'objectiu d'estabilitat de l'Executiu de Mariano Rajoy, que contempla un dèficit de l'1,3% per al proper any.

La llei d'Estabilitat Pressupostària actual atorga la capacitat de vet a l'objectiu a la Cambra alta, motiu pel qual el Govern central va pactar modificar aquesta llei i el PSOE i diversos grups més van registrar una iniciativa per canviar la Llei d'Estabilitat.

No obstant això, la majoria a la Mesa del Congrés del PP i Ciutadans fa que aquestes formacions, contràries a la modificació, tinguin a la seva mà continuar prorrogant els terminis per presentar les esmenes. Després de superar dos debats en el Ple, aquesta iniciativa es troba a l'espera de rebre les seves esmenes a allò articulat.

Contingut patrocinat