Publicat 07/02/2019 16:06

Ports de la Generalitat invertir 30,9 milions d'euros fins al 2022

El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Dami Calvet
EUROPA PRESS

El sector privat ampliar aquest desemborsament amb 76,3 milions i se sumaran 107,2 milions en total

BARCELONA, 7 febr. (EUROPA PRESS) -

Ports de la Generalitat té previst invertir un total de 30,9 milions d'euros des del 2019 fins al 2022 a mantenir i millorar les 26 infraestructures porturies que l'empresa pública gestiona i té transferides.

El pla d'inversió l'ha presentat aquest dijous el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Dami Calvet, qui ha valorat en una atenció als mitjans que el Govern catal s'assegura així "tenir a punt" els seus ports perqu segueixin sent un motor econmic i social per a Catalunya.

"Creem les condicions perqu el sector relacionat amb el mar continu dinamitzant l'economia i generant llocs de treball", ha defensat Calvet.

Els ports de la Generalitat van facturar 573,7 milions d'euros i van donar treball a 5.833 persones el 2017, xifres que pugen fins als 1.164,1 milions d'euros i els 10.214 treballadors si es compta també el seu impacte indirecte, segons els clculs de la Conselleria.

Els 30,9 milions d'euros desemborsats per Ports de la Generalitat es repartiran entre les inversions per assegurar la funcionalitat d'aquestes infraestructures --el 47% del total--; les destinades al turisme i a potenciar la connexió amb les ciutats --23%--, i en menor proporció les de suport al sector pesquer --el 8%--, al comer --el 6%--, i les que volen reduir l'impacte ambiental d'aquest tipus d'installacions --el 5%--.

INVERSIÓ PRIVADA

Aquesta inversió pública de Ports de la Generalitat, empresa que s'autofinana a través de cnons per l'ús d'installacions i tarifes pels serveis que presta, es complementar amb el desemborsament d'agents privats, que el departament calcula que estigui en els 76,3 milions d'euros i que situar la inversió conjunta en uns 107,2 milions d'euros.

La inversió privada se centrar a potenciar la nutica esportiva --el 52% del total-- i el sector industrial i tcnic --el 38%--, i els ports que n'absorbiran més proporció seran els d'Arenys de Mar (Barcelona), Deltebre, Sant Carles de la Rpita i Vilanova (Tarragona).

TRANSFERNCIA DE PORTS

Ports de la Generalitat gestiona actualment de manera directa un total de 26 infraestructures porturies, per n'hi ha 27 més que estan adscrites a la Generalitat per no transferides, com els de l'Estartit (Girona) i Port Ginest (Barcelona).

Pel que fa a aquestes installacions, Calvet ha instat l'Executiu central al fet que les transfereixi perqu el Govern catal pugui cobrar el cnon d'ús del litoral: "La transferncia amb l'ingrés del cnon ens permetr disposar d'un sistema econmic i financer necessari per tenir els ports sempre al dia".

Aquesta inclusió de 27 infraestructures porturies més en la cartera de Ports de la Generalitat i el nou model de gestió quedaran contemplats en una Llei de Ports que la Conselleria preveu aprovar d'aquí a un any i que no es va arribar a aprovar durant la legislatura anterior.

PORT DE PALAMÓS

La inversió prevista per al Port de Palamós (Girona) és d'uns 4,59 milions d'euros i Calvet ha assenyalat que un dels seus objectius és el de "crear les condicions" perqu la installació pugui ser considerada com a 'Port Schengen'.

"Actualment l'Estat encara no ha autoritzat tot el que té a veure amb l'autorització del Port de Palamós com a entrada Schengen, per malgrat aix el Govern de la Generalitat ha previst" les inversions i installacions necessries, ha explicat Calvet.

El conseller ha defensat que no tenir aquesta consideració limita les possibilitats dels creuers que arriben al port gironí i la possibilitat dels quals hi viatgen i no venen d'espais Schengen perqu puguin desembarcar a Palamós i "dinamitzar l'economia i generar llocs de treball" a la ciutat, la qual cosa també afecta els vaixells que transporten mercaderies.

"Continuarem reivindicant davant de l'Estat que faci tot all que ha de fer des del punt de vista de permisos perqu el Port de Palamós es converteixi en un punt Schengen", ha reiterat Calvet.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés