Publicat 7/2/2019 16:06:13CET

Ports de la Generalitat invertirà 30,9 milions d'euros fins al 2022

EUROPA PRESS

El sector privat ampliarà aquest desemborsament amb 76,3 milions i se sumaran 107,2 milions en total

BARCELONA, 7 Febr. (EUROPA PRESS) -

Ports de la Generalitat té previst invertir un total de 30,9 milions d'euros des del 2019 fins al 2022 a mantenir i millorar les 26 infraestructures portuàries que l'empresa pública gestiona i té transferides.

El pla d'inversió l'ha presentat aquest dijous el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Damià Calvet, qui ha valorat en una atenció als mitjans que el Govern català s'assegura així "tenir a punt" els seus ports perquè segueixin sent un motor econòmic i social per a Catalunya.

"Creem les condicions perquè el sector relacionat amb el mar continuï dinamitzant l'economia i generant llocs de treball", ha defensat Calvet.

Els ports de la Generalitat van facturar 573,7 milions d'euros i van donar treball a 5.833 persones el 2017, xifres que pugen fins als 1.164,1 milions d'euros i els 10.214 treballadors si es compta també el seu impacte indirecte, segons els càlculs de la Conselleria.

Els 30,9 milions d'euros desemborsats per Ports de la Generalitat es repartiran entre les inversions per assegurar la funcionalitat d'aquestes infraestructures --el 47% del total--; les destinades al turisme i a potenciar la connexió amb les ciutats --23%--, i en menor proporció les de suport al sector pesquer --el 8%--, al comerç --el 6%--, i les que volen reduir l'impacte ambiental d'aquest tipus d'instal·lacions --el 5%--.

INVERSIÓ PRIVADA

Aquesta inversió pública de Ports de la Generalitat, empresa que s'autofinança a través de cànons per l'ús d'instal·lacions i tarifes pels serveis que presta, es complementarà amb el desemborsament d'agents privats, que el departament calcula que estigui en els 76,3 milions d'euros i que situarà la inversió conjunta en uns 107,2 milions d'euros.

La inversió privada se centrarà a potenciar la nàutica esportiva --el 52% del total-- i el sector industrial i tècnic --el 38%--, i els ports que n'absorbiran més proporció seran els d'Arenys de Mar (Barcelona), Deltebre, Sant Carles de la Ràpita i Vilanova (Tarragona).

TRANSFERÈNCIA DE PORTS

Ports de la Generalitat gestiona actualment de manera directa un total de 26 infraestructures portuàries, però n'hi ha 27 més que estan adscrites a la Generalitat però no transferides, com els de l'Estartit (Girona) i Port Ginestà (Barcelona).

Pel que fa a aquestes instal·lacions, Calvet ha instat l'Executiu central al fet que les transfereixi perquè el Govern català pugui cobrar el cànon d'ús del litoral: "La transferència amb l'ingrés del cànon ens permetrà disposar d'un sistema econòmic i financer necessari per tenir els ports sempre al dia".

Aquesta inclusió de 27 infraestructures portuàries més en la cartera de Ports de la Generalitat i el nou model de gestió quedaran contemplats en una Llei de Ports que la Conselleria preveu aprovar d'aquí a un any i que no es va arribar a aprovar durant la legislatura anterior.

PORT DE PALAMÓS

La inversió prevista per al Port de Palamós (Girona) és d'uns 4,59 milions d'euros i Calvet ha assenyalat que un dels seus objectius és el de "crear les condicions" perquè la instal·lació pugui ser considerada com a 'Port Schengen'.

"Actualment l'Estat encara no ha autoritzat tot el que té a veure amb l'autorització del Port de Palamós com a entrada Schengen, però malgrat això el Govern de la Generalitat ha previst" les inversions i instal·lacions necessàries, ha explicat Calvet.

El conseller ha defensat que no tenir aquesta consideració limita les possibilitats dels creuers que arriben al port gironí i la possibilitat dels quals hi viatgen i no venen d'espais Schengen perquè puguin desembarcar a Palamós i "dinamitzar l'economia i generar llocs de treball" a la ciutat, la qual cosa també afecta els vaixells que transporten mercaderies.

"Continuarem reivindicant davant de l'Estat que faci tot allò que ha de fer des del punt de vista de permisos perquè el Port de Palamós es converteixi en un punt Schengen", ha reiterat Calvet.

L'actualitat més visitada a Aldia.cat

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2019 Europa Press. Està expressament prohibida la redistribució i la redifusió de tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense previ i exprés consentiment.