BARCELONA 28 gen. (EUROPA PRESS) -
El portaveu del Parlament Europeu, Jaume Duch, ha assegurat aquest dilluns que "la Junta Electoral Central (JEC) és qui decidir qui és diputat i qui no" després de les eleccions europees del proper mes de maig.
Quan li han preguntat durant la seva compareixena a la Comissió d'Acció Exterior del Parlament per la candidatura de l'exvicepresident de la Generalitat i líder d'ERC, Oriol Junqueras, a l'Eurocambra, ha explicat que aquestes eleccions "són políticament europees, per una acumulació d'eleccions estatals cadascuna amb la seva prpia llei electoral".
"El dret de participació del senyor Junqueras depn de la legislació electoral espanyola", perqu no existeix una legislació electoral del Parlament Europeu, ha afegit.
Duch ha augurat que l'Europarlament que es formi després de les eleccions del maig ser "molt més fragmentat i per primera vegada en la histria la família popular i la socialista estaran per sota del 50% dels escons", la qual cosa obligar a pactar amb els liberals i els verds.
Malgrat l'augment que es preveu de les formacions euroescptiques a Itlia, Alemanya, ustria "i diputats d'una fora similar en el cas espanyol", en referncia a Vox, ha confiat que els Pasos Baixos, Dinamarca i Hongria perdin representació.
No obstant aix, ha recordat que la sortida del Regne Unit de la UE ha obligat a repartir els seus escons entre altres pasos, la qual cosa pot suposar que, a la prctica, les formacions contrries a la integració europea guanyin més representació.
Sobre el Brexit, ha asseverat que "ningú no sap en aquests moments el que passar, per sí que hi ha una data límit el proper 29 de mar", quan el Regne Unit deixar la UE hi hagi o no acord, si no demana una prrroga.
"Ho preveuen els tractats, per que la demanin no vol dir que se'ls doni, perqu depn de la unanimitat dels estats membre", ha advertit.
En aquest cas, cal tenir en compte que, si els britnics segueixen a la UE l'1 de juliol, tindran dret a vot en les eleccions europees del maig: "Hi ha una guerra de nervis bastant evident davant la qual la UE no pot fer res més que esperar".