Publicat 18/02/2015 13:41

El Port de Barcelona preveu que les obres dels accessos ferroviaris comencin després de l'estiu

José Alberto Carbonell y Sixte Cambra
EUROPA PRESS

BARCELONA, 18 febr. (EUROPA PRESS) -

El president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, ha sostingut aquest dimecres que des de Foment es calcula que la licitació dels accessos ferroviaris es produeixi el març, pel que preveu que, després de l'adjudicació, les obres puguin iniciar-se després de l'estiu, al setembre.

En roda de premsa de presentació de resultats, Cambra ha explicat que aquest dimarts es va produir a Madrid una reunió entre la Generalitat i el Ministeri de Foment que va permetre desencallar aquests accessos, que suposen una inversió de 110 milions d'euros finançats al 50% per Adif i el Port.

Segons Cambra, la licitació dels accessos s'ha vist endarrerida per un problema jurídic-tècnic, i és que, per llei, Adif no podia executar les obres sobre un terreny que no és de domini públic estatal, sinó que la seva titularitat corresponia a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC).

"S'ha arreglat per part de la Generalitat la cessió de la titularitat d'aquestes vies sense cap compensació", ha indicat, per la qual cosa ja només faltaria signar el conveni de finançament i la implementació de la cessió dels terrenys per fer la licitació.

També a la primera meitat de l'any, el Port de Barcelona preveu que el Ministeri de Foment, a través d'una ordre ministerial, aprovi la Delimitació d'Espais i Usos Portuaris (Deup), que preveu la incorporació a la zona de domini portuari dels espais on es realitzaran les obres dels accessos.

A més del 50% del finançament dels accessos juntament amb Adif, l'enclavament portuari barceloní també assumeix la construcció de la prolongació de l'accés al port en ample ibèric i internacional dins de les seves instal·lacions, i la construcció d'una terminal elèctrica que donarà energia a tot el tram i que suposarà uns 25 milions d'euros.

FONS D'ACCESSIBILITAT

El fet que el Port de Barcelona estigui immers en la construcció dels seus accessos ferroviaris i altres projectes que té en curs l'eximeixen a curt i mitjà termini d'haver de fer aportacions al Fons d'Accessibilitat Terrestre Portuària.

Es tracta d'una eina creada mitjançant Reial Decret a l'estiu pel qual els ports haurien d'aportar recursos en forma de préstec a llarg termini per finançar obres de connectivitat terrestre del conjunt dels 28 ports que formen el sistema portuari espanyol i que el Ministeri de Foment no pot sufragar.

Mitjançant aquesta figura, els ports assumeixen un compromís que entre un 25% i el 50% del resultat net generat estigui disponible per nodrir aquest fons, que es dedicaria a prestar recursos a projectes de connectivitat terrestre en ports que no es puguin sufragar pròpiament les actuacions.

Mentre el Port de Barcelona executi projectes de connectivitat, la inversió dels quals sigui superior a la requerida per a projectes de tercers, quedarà eximit de fer cap aportació al fons.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés