Actualitzat 13/01/2021 17:06

El Port preveu augmentar fins als 70.000 milions el valor de la mercaderia en comerç exterior

Vista aèria de l'àrea PIF del Port de Barcelona, Catalunya (Espanya), 20 de març del 2020.
David Zorrakino - Europa Press - Archivo

El nou pla estratègic se centra en tres eixos: sostenibilitat ambiental, econòmica i social

BARCELONA, 13 gen. (EUROPA PRESS) -

El Port de Barcelona ha presentat aquest dimarts el seu quart pla estratègic per al període entre el 2021 i 2025 que preveu incrementar el valor de les mercaderies en comerç exterior fins als 70.000 milions d'euros i potenciarà tres eixos específics: la sostenibilitat ambiental, la sostenibilitat econòmica i la sostenibilitat social.

En l'acte de presentació que s'ha celebrat aquest dimecres, la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, ha explicat que aquests tres objectius es concreten en fites quantificables com augmentar la massa laboral fins als 40.000 treballadors i impulsar l'electrificació dels molls.

El nou pla estratègic del Port de Barcelona contempla dos horitzons temporals, a cinc anys, amb objectius específics, i a 40 anys, que assenyalen possibles escenaris de futur i línies de projectes a seguir.

Conesa ha posat l'accent en l'"obligació de mantenir i incrementar el PIB de Catalunya malgrat la crisi econòmica" i ha apuntat que el Port de Barcelona representa l'1,7% d'aquest PIB que arriba al 7% si s'hi suma l'ecosistema logístic.

La presidenta també ha apuntat que el pla estratègic ha posat sobre la taula l'objectiu de convertir-se en un port interregional.

Ha indicat que el Port de Barcelona ha de fer front a diversos reptes aquests pròxims anys, entre els quals la necessitat de crear nou sòl logístic a causa de l'alta ocupació amb la qual compta el ZAL o les "disrupcions freqüents i les transformacions ràpides i intenses" que es preveuen a escala global.

"Tenim la missió de generar prosperitat i incrementant la competitivitat" de les empreses que treballen al Port de Barcelona, ha apuntat Conesa, que ha afegit que els tres grans eixos en què es basa el pla estratègic s'han d'aconseguir alhora.

De la seva banda, el director general del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, ha apuntat que l'eix ambiental se centra en la transició energètica; l'eix econòmic, en la competitivitat, i l'eix social, en el capital humà.

SOSTENIBILITAT AMBIENTAL

"Lluitar contra l'emergència climàtica és el repte més important de la humanitat", ha subratllat Carbonell, per la qual cosa els dos primers objectius de l'eix ambiental es basen en la descarbonització i la reducció de les emissions de gasos contaminants.

Per aconseguir-ho, el Port de Barcelona compta amb l'"ambiciós" projecte d'electrificar els molls, fet que permetrà que les naus es connectin a la xarxa elèctrica que el Port preveu construir mentre estiguin atracades amb l'objectiu de reduir les seves emissions.

Carbonell ha explicat que tenen el compromís de "reduir un 30% els gasos contaminants respecte als darrers 4 anys" i ha destacat que el Port fomentarà els combustibles alternatius per al trànsit terrestre i la maquinària portuària.

El tercer objectiu és un model energètic que contempla crear comunitats energètiques que permetran aprofitar el potencial que té el port en generació d'energia elèctrica.

Finalment, el pla estratègic recull un increment de la intermodalitat per augmentar el trànsit ferroviari de mercaderies, amb un interès especial en els accessos al port.

A més, es preveu "construir el complex ferroviari més gran del sud d'Europa", segons ha apuntat Carbonell i aixecar apartadors de 750 metres a la línia entre Barcelona i Saragossa per poder fer servir trens de mercaderies més llargs que els actuals.

SOSTENIBILITAT ECONÒMICA

Carbonell ha assegurat que el Port de Barcelona s'ha d'"adaptar als canvis de consum de la societat i utilitzar les noves tecnologies per aconseguir-ho".

En aquest sentit, tecnologies com el 5G o la intel·ligència artificial seran clau per diversificar el negoci portuari i diferenciar l'oferta de serveis que ofereix el port.

La logística és un altre dels grans objectius d'aquest eix perquè "és un fet que diferencia el Port de Barcelona respecte als competidors, perquè aporta valor afegit a les mercaderies i crea ocupació", ha apuntat el director general.

En vista de la falta de sòl logístic disponible, ha apuntat que cal "la complicitat de les administracions i el desenvolupament de les empreses privades" per poder crear sòl d'aquesta mena.

El pla també recull desenvolupar infraestructures necessàries com acabar el moll adossat o concentrar l'activitat de contenidors a l'àrea en expansió de la zona sud del port.

SOSTENIBILITAT SOCIAL

Actualment el Port de Barcelona compta amb 37.000 treballadors, una xifra que preveu ampliar aquests pròxims anys, per la qual cosa focalitzarà els esforços a "promoure la formació dels perfils que necessiten les empreses" i a facilitar l'emprenedoria.

A més, preveu potenciar la igualtat de gènere entre els treballadors "a tots els nivells", ha apuntat Carbonell, i incrementar en un 50% el nombre de treballadors amb discapacitat o en risc d'exclusió social aquests pròxims quatre anys.

El pla també preveu invertir 24 milions d'euros per desenvolupar 30 hectàrees d'àrees verdes que permetin enllaçar Montjuïc amb el parc agrari del Llobregat, i fer més permeable i atractiu el Port Vell per a la ciutadania.

Carbonell ha posat l'accent en la seguretat de les instal·lacions i la salut de les persones i ha explicat que es construirà un nou centre de control i unes instal·lacions per a la Policia Portuària.

El directiu també ha destacat que la ciberseguretat "és una de les febleses del sector" i ha anunciat la creació d'una oficina que acompanyarà el Port de Barcelona en el procés de digitalització.

EL PORT DEL FUTUR

Conesa ha destacat que el nou pla estratègic permetrà consolidar el Port de Barcelona com un "nou centre metropolità econòmic, cultural i de lleure".

També ha destacat la necessitat que "el Port de Barcelona continuï creixent de manera sostenible en trànsit, logística i energies renovables" i es consolidi com un 'hub' multipaís de distribució logística intel·ligent.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés