Publicat 13/01/2021 15:53

El Port de Barcelona preveu augmentar fins als 70.000 milions el valor de la mercaderia en comerç exterior

Vista aria de l'rea PIF del Port de Barcelona, Catalunya (Espanya), 20 de mar del 2020.
David Zorrakino - Europa Press - Archivo

El nou pla estratgic se centra en tres eixos: sostenibilitat ambiental, econmica i social

BARCELONA, 13 gen. (EUROPA PRESS) -

El Port de Barcelona ha presentat aquest dimarts el seu quart pla estratgic per al període entre el 2021 i 2025 que preveu incrementar el valor de les mercaderies en comer exterior fins als 70.000 milions d'euros i potenciar tres eixos específics: la sostenibilitat ambiental, la sostenibilitat econmica i la sostenibilitat social.

En l'acte de presentació que s'ha celebrat aquest dimecres, la presidenta del Port de Barcelona, Merc Conesa, ha explicat que aquests tres objectius es concreten en fites quantificables com augmentar la massa laboral fins als 40.000 treballadors i impulsar l'electrificació dels molls.

El nou pla estratgic del Port de Barcelona contempla dos horitzons temporals, a cinc anys, amb objectius específics, i a 40 anys, que assenyalen possibles escenaris de futur i línies de projectes a seguir.

Conesa ha posat l'accent en l'"obligació de mantenir i incrementar el PIB de Catalunya malgrat la crisi econmica" i ha apuntat que el Port de Barcelona representa l'1,7% d'aquest PIB que arriba al 7% si s'hi suma l'ecosistema logístic.

La presidenta també ha apuntat que el pla estratgic ha posat sobre la taula l'objectiu de convertir-se en un port interregional.

Ha indicat que el Port de Barcelona ha de fer front a diversos reptes aquests prxims anys, entre els quals la necessitat de crear nou sl logístic a causa de l'alta ocupació amb la qual compta el ZAL o les "disrupcions freqüents i les transformacions rpides i intenses" que es preveuen a escala global.

"Tenim la missió de generar prosperitat i incrementant la competitivitat" de les empreses que treballen al Port de Barcelona, ha apuntat Conesa, que ha afegit que els tres grans eixos en qu es basa el pla estratgic s'han d'aconseguir alhora.

De la seva banda, el director general del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, ha apuntat que l'eix ambiental se centra en la transició energtica; l'eix econmic, en la competitivitat, i l'eix social, en el capital hum.

SOSTENIBILITAT AMBIENTAL

"Lluitar contra l'emergncia climtica és el repte més important de la humanitat", ha subratllat Carbonell, per la qual cosa els dos primers objectius de l'eix ambiental es basen en la descarbonització i la reducció de les emissions de gasos contaminants.

Per aconseguir-ho, el Port de Barcelona compta amb l'"ambiciós" projecte d'electrificar els molls, fet que permetr que les naus es connectin a la xarxa elctrica que el Port preveu construir mentre estiguin atracades amb l'objectiu de reduir les seves emissions.

Carbonell ha explicat que tenen el compromís de "reduir un 30% els gasos contaminants respecte als darrers 4 anys" i ha destacat que el Port fomentar els combustibles alternatius per al trnsit terrestre i la maquinria porturia.

El tercer objectiu és un model energtic que contempla crear comunitats energtiques que permetran aprofitar el potencial que té el port en generació d'energia elctrica.

Finalment, el pla estratgic recull un increment de la intermodalitat per augmentar el trnsit ferroviari de mercaderies, amb un inters especial en els accessos al port.

A més, es preveu "construir el complex ferroviari més gran del sud d'Europa", segons ha apuntat Carbonell i aixecar apartadors de 750 metres a la línia entre Barcelona i Saragossa per poder fer servir trens de mercaderies més llargs que els actuals.

SOSTENIBILITAT ECONMICA

Carbonell ha assegurat que el Port de Barcelona s'ha d'"adaptar als canvis de consum de la societat i utilitzar les noves tecnologies per aconseguir-ho".

En aquest sentit, tecnologies com el 5G o la intelligncia artificial seran clau per diversificar el negoci portuari i diferenciar l'oferta de serveis que ofereix el port.

La logística és un altre dels grans objectius d'aquest eix perqu "és un fet que diferencia el Port de Barcelona respecte als competidors, perqu aporta valor afegit a les mercaderies i crea ocupació", ha apuntat el director general.

En vista de la falta de sl logístic disponible, ha apuntat que cal "la complicitat de les administracions i el desenvolupament de les empreses privades" per poder crear sl d'aquesta mena.

El pla també recull desenvolupar infraestructures necessries com acabar el moll adossat o concentrar l'activitat de contenidors a l'rea en expansió de la zona sud del port.

SOSTENIBILITAT SOCIAL

Actualment el Port de Barcelona compta amb 37.000 treballadors, una xifra que preveu ampliar aquests prxims anys, per la qual cosa focalitzar els esforos a "promoure la formació dels perfils que necessiten les empreses" i a facilitar l'emprenedoria.

A més, preveu potenciar la igualtat de gnere entre els treballadors "a tots els nivells", ha apuntat Carbonell, i incrementar en un 50% el nombre de treballadors amb discapacitat o en risc d'exclusió social aquests prxims quatre anys.

El pla també preveu invertir 24 milions d'euros per desenvolupar 30 hectrees d'rees verdes que permetin enllaar Montjuc amb el parc agrari del Llobregat, i fer més permeable i atractiu el Port Vell per a la ciutadania.

Carbonell ha posat l'accent en la seguretat de les installacions i la salut de les persones i ha explicat que es construir un nou centre de control i unes installacions per a la Policia Porturia.

El directiu també ha destacat que la ciberseguretat "és una de les febleses del sector" i ha anunciat la creació d'una oficina que acompanyar el Port de Barcelona en el procés de digitalització.

EL PORT DEL FUTUR

Conesa ha destacat que el nou pla estratgic permetr consolidar el Port de Barcelona com un "nou centre metropolit econmic, cultural i de lleure".

També ha destacat la necessitat que "el Port de Barcelona continu creixent de manera sostenible en trnsit, logística i energies renovables" i es consolidi com un 'hub' multipaís de distribució logística intelligent.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés