Publicat 15/01/2014 14:13

El Port de Barcelona impulsarà l'ús de gas natural per a transport marítim i terrestre

S.Cambra (Puerto de Barcelona), X.Trias, S.Vila y Daniel López (GNF)
EUROPA PRESS

BARCELONA, 15 gen. (EUROPA PRESS) -

El Port de Barcelona i Gas Natural Fenosa (GNF) han signat aquest dimecres un conveni per impulsar l'ús del gas natural liquat (GNL) com a combustible al recinte portuari, tant per al transport marítim (vaixells i embarcacions de servei) com terrestre (vehicles de transport i maquinària de treball).

Ho han rubricat el president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, i el director general de Negocis Minoristes de GNF, Daniel López, acompanyats pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, i l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias.

Cambra ha assenyalat que el foment de l'ús del GNL en les instal·lacions facilitarà tres objectius: reduir emissions a favor de la qualitat de l'aire, millorar la competitivitat --perquè és fins a un 30% més barat que els combustibles derivats del petroli tradicionals-- i consolidar al port de la capital catalana com a hub logístic captador de tràfics d'aprovisionament del GNL.

INVERSIÓ D'1,5 MILIONS D'ENAGÁS

El Port de Barcelona té la primera planta de regasificació d'Espanya, gestionada per Enagás, que preveu invertir 1,5 milions d'euros per poder subministrar GNL a partir d'aquest any als vaixells que es propulsin amb aquest gas i a les embarcacions del port que serveixen el combustible a la resta de vaixells, anomenades gavarres.

També està en negociació la instal·lació d'una estació de gas per a camions al recinte portuari, que també es vol aconseguir per a aquest any, i Gas Natural Fenosa té planificat incorporar un motor auxiliar de GNL en un ferri, actuació que forma part de les mesures de compensació que la companyia energètica aplica a Barcelona per la seva planta de cicle combinat.

L'acord entre GNF i el Port de Barcelona s'emmarca en un context en el qual el consens augura augments de preus del petroli de manera sostinguda en el futur i en què les normatives internacionals limiten cada vegada més les emissions contaminants, segons han explicat el cap de Medi Ambient de l'Autoritat Portuària de Barcelona, Jordi Vila, i el catedràtic d'Estratigrafia i professor de Recursos Energètics i Geologia del Petroli de la Universitat de Barcelona, Mariano Marzo.

APOSTA DE FUTUR

Jordi Vila ha assenyalat que fins ara no passen pel Port de Barcelona vaixells propulsats per GNL --en el món actualment operen uns 80 vaixells, sobretot ferris, en el Bàltic i Mar del Nord, zones amb limitacions estrictes d'emissions--, i que la flota de camions que utilitzen aquest combustible es limita a 180 a tot Espanya, però que el conveni signat aquest dimecres cal veure "com una aposta, que a la llarga ira bé", perquè les normatives ambientals internacionals a partir de 2020 o 2025 requeriran combustibles alternatius als derivats del petroli que contaminin menys.

Preguntat per l'adaptació de vaixells i camions per funcionar amb GNL, ha assenyalat que ja existeixen motors d'embarcacions específics i també duals de gasoil i GNL, i que alguns motors de gasoil es poden adaptar, tant en el cas de vaixells com de camions; per als camions el cost d'adaptació pot ser d'entre 20.000 i 30.000 euros, que s'amortitzen si realitza entre 100.000 i 200.000 quilòmetres.

Daniel López, de Gas Natural Fenosa, ha explicat que Espanya compte actualment amb 17 estacions de GNL --necessàries per a vehicles pesats--, i és el tercer país amb més estacions de GNL en el món, després de la Xina i els Estats Units; també estan en funcionament 21 estacions de gas comprimit --destinat a transport lleuger--, que també seguiran augmentant.

Alhora, ha mostrat la seva satisfacció pel nou marc de col·laboració amb el Port de Barcelona, per les seves aplicacions per al transport marítim i terrestre, i perquè pot convertir al recinte portuari en "referent mundial" en ús de combustibles alternatius i reducció d'emissions contaminants.

El conseller Santi Vila ha afirmat que "el món local sap el que ha de fer, i que el creixement ha d'anar acompanyat de sostenibilitat ambiental", el que beneficiarà Barcelona i el conjunt de Catalunya des d'un territori que és el motor econòmic de la regió.

L'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, ha destacat l'"esforç increïble" del Port de Barcelona, que ajuda l'impuls de l'economia de la capital catalana amb generació d'activitat econòmica i inversions fins i tot en temps de crisi, i sumant també sostenibilitat i eficiència energètica amb suports com el de Gas Natural Fenosa en aquest cas.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés