Actualitzat 26/06/2014 12:11

El Port de Barcelona diu que invertir en els accessos ferroviaris ja és una aportació al fons

El presidente del Puerto de Barcelona, Sixte Cambra
EUROPA PRESS

Vila es reuneix amb Pastor perquè Foment doni marxa enrere en el Fons d'Accessibilitat Terrestre

BARCELONA, 26 juny (EUROPA PRESS) -

El president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, ha considerat que els 50 milions que inverteix l'enclavament portuari per a la construcció dels seus accessos ferroviaris, als quals se sumen 50 milions per part del Ministeri de Foment, ja s'haurien de considerar una aportació al Fons d'Accessibilitat Terrestre Portuària que el Govern vol impulsar mitjançant un decret llei.

"Si nosaltres de manera directa ja financiem el 50% dels nostres accessos, la nostra inversió hauria de considerar-se aportació a aquest fons portuari", ha defensat Cambra aquest dijous a l'esmorzar-col·loqui Primera Plana, patrocinat per 'El Periódico' i Banc Sabadell.

L'objectiu d'aquest fons és que els ports amb beneficis aportin el 50% del seu resultat net a manera de préstec a llarg termini per finançar obres de connectivitat terrestre del conjunt dels 28 ports que formen el sistema portuari espanyol i que Foment no pot sufragar, malgrat ser uns treballs que sempre han disposat de recursos pressupostaris.

Per aquesta raó, Cambra ha argumentat que els 50 milions que el Port de Barcelona ha invertit en els seus accessos ferroviaris, que es preveu que es licitin a l'estiu, equivalen a l'aportació de dos anys per a aquest fons, tot i que es dóna la paradoxa que a causa del retard de les obres, l'enclavament català estaria finançant el fons abans de tenir els seus propis accessos --sí estan licitats i pendents d'adjudicació els accessos viaris al Port de Barcelona--.

El president de l'Autoritat Portuària de Barcelona (APB), malgrat que ha dit ser optimista per naturalesa, ha admès que és "complicat" que Foment doni marxa enrere en la creació d'aquest fons, i ha criticat que els últims anys la Llei de Ports s'aplica amb una tendència més centralitzadora: "Espero que es resconsideri i, si no, seguirem treballant perquè el port vagi tan bé com es pugui".

Cambra ha dit que el fet que l'APB acordés finançar els seus accessos ferroviaris amb una fórmula al 50% amb Foment ha creat un precedent, i "com no tots els ports disposen d'aquests recursos s'ha previst aquest mecanisme que limita de manera molt important l'autonomia econòmica i financera", ha sostingut Cambra, ja que la mesura suposaria que el port hagués de renegociar el deute de 440 milions d'euros que manté amb el Banc Europeu d'Inversions (BEI).

Per intentar que Foment reconsideri la seva decisió i doni marxa enrere, el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Santi Vila, està reunit el matí d'aquest dijous amb la ministra Ana Pastor, ja que el conseller va considerar la setmana passada un "despropòsit que es vulgui segrestar el 50% dels beneficis" del Port de Barcelona per a altres enclavaments competidors.

De convertir-se en una realitat aquest fons, que s'emmarca en un pla de mesures per a la reactivació econòmica aprovat pel Govern espanyol el 6 de juny, en el cas de l'enclavament català suposaria aportar 37,3 milions d'euros, ja que el 2013 va registrar uns guanys de 74,6 milions.

2014, ANY RÈCORD DE CONTENIDORS

El Port de Barcelona ha registrat fins al maig un trànsit total de 18,4 milions de tones, cosa que representa un increment del 8% respecte als primers cinc mesos de 2013, i destaca l'increment del tràfic de contenidors, del 7%, amb un transport total de 725.126 TEU --unitat equivalent a un contenidor de 20 peus--.

Cambra ha sostingut que "no és atrevit preveure que el 2014 serà l'any rècord de la suma de contenidors plens d'importació i exportació", el que demostra l'eficiència de l'operació logística del port i posa en evidència la reactivació del consum, de l'activitat industrial i de la internacionalització del sector productiu, ha tancat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés