Actualitzat 07/02/2014 14:44

El Port de Barcelona dispara el seu benefici fins a 74,7 milions el 2013 per extraordinaris

El dtor. Del Puerto de Barcelona J.A.Carbonell y su pte. S. Cambra
EUROPA PRESS

El trànsit total es va situar en 42,4 milions de tones

BARCELONA, 7 febr. (EUROPA PRESS) -

El Port de Barcelona va disparar el seu benefici fins a 74,7 milions d'euros el 2013 a causa d'ingressos extraordinaris de 24 milions, sense els quals el resultat net ha pujat als 50,7 milions, un 17,3% més si es compara amb els 43,2 milions de guanys de l'any anterior.

Així ho ha explicat aquest divendres en roda de premsa el president de l'Autoritat Portuària de Barcelona, Sixte Cambra, que ha indicat que aquests ingressos extraordinaris corresponen a 14 milions d'euros per la plusvàlua de la venda del seu paquet accionarial en Creuers del Port de Barcelona, 6,5 milions de pagaments del Ministeri de Foment als quals el port havia fet front i la resolució d'un litigi d'expropiacions a favor seu, pel que va ingressar 3,6 milions.

Alhora, el volum de negoci es va situar en 158,9 milions, un 1% menys per la política de bonificacions en les taxes d'ocupació i ús impulsades per a una competitivitat més gran dels operadors i clients finals, i el resultat d'explotació ha augmentat un 3%, fins a 56,6 milions, per la política d'austeritat.

Cambra ha destacat que el 2013 el 'flux de caixa' --la capacitat del port de generar recursos-- es va situar en 91,4 milions, un 9% més, i que va superar la inversió executada, de 85,5 milions, i l'objectiu és que els anys vinents el 'flux de caixa' sempre sigui superior a la inversió per amortitzar deute, que s'ha reduït un 4%, fins a 440,8 milions.

Pel que fa a tràfics, el director general del Port, José Alberto Carbonell, ha sostingut que el trànsit total s'ha situat en 42,4 milions de tones (-0,4%), i els contenidors van arribar als 1,72 milions de TEU, un 2% menys a causa de la caiguda d'un 37% dels contenidors de transbord, mentre que els d'exportació han repuntat un 4,5% i els d'importació un 2%.

Així, el volum de contenidors d'importació i exportació va aconseguir igualar el 2013 el rècord històric del 2007, ja que es van encaminar 973.000 TEU, i Cambra ha destacat el canvi de tendència en les importacions, que des del 2009 queien mes a mes fins i tot a dos dígits, si bé a partir de juny de l'any passat van iniciar una recuperació sostinguda.

En aquest sentit, ha mantingut que aquestes dades són encara més importants si es té en compte que el 2007 més del 60% eren importacions, mentre que el 2013 són les exportacions les que superen el 60%.

Entre els països destinataris de les exportacions destaquen els Emirats Àrabs, la Xina, Turquia, el Brasil, Marroc, l'Aràbia Saudita i Mèxic, si bé Colòmbia creix un 31%, Austràlia un 39%, Uruguai un 30% i Malàisia un 42%, mentre la Xina es consolida com la principal economia d'origen de les mercaderies, d'on procedeix el 21%.

AEROPORT DE CONNEXIÓ DE VEHICLES I PRODUCTES PETROLÍFERS

Pel que fa a vehicles nous, el trànsit es va situar en 705.374 unitats, un 6% més, i els serveis de trànsit marítim de curta distància --'short sea shipping' (SSS)--, que connecten la capital catalana amb Itàlia i el nord d'Àfrica, van transportar 100.716 unitats de transport intermodal (UTI, equivalents a plataformes, camions i remolcs), un 10% més gràcies a la recuperació dels tràfics amb Itàlia.

Cambra ha destacat l'aposta de Tradebe i de Meroil-Lukoil, ja que el Port de Barcelona ha manipulat pel que fa a líquids a granel 10,6 milions de tones, un 2% més, amb un lideratge clar dels hidrocarburs, mentre que va canalitzar 4,3 milions de tones de sòlids a granel, un 6,7% menys.

Pel que fa al trànsit ferroviari de contenidors, es va superar la barrera dels 150.000, el que ajuda a consolidar la quota ferroviària de l'11%, i que en el cas dels vehicles és del 3%, si bé l'objectiu és arribar al 20% els anys vinents, de manera que el Port de Barcelona ja es pot comparar amb els de Rotterdam o Anvers, però no amb Hamburg, que té un 30% de quota ferroviària.

"Encara estem en una claríssima etapa de picar pedra. Per això és tan important la connectivitat ferroviària de mercaderies, ja que actualment estem connectats precàriament des del punt de vista de l'eficiència operativa", ha remarcat Cambra.

INVERSIONS DE 119 MILIONS EL 2014

Amb vista a aquest 2014, el Port de Barcelona preveu invertir 119 milions d'euros en l'ampliació sud del Moll Prat i en els seus accessos ferroviaris i viaris, les instal·lacions pesqueres i la fàbrica de gel, així com en actuacions en Álvarez de la Campa per a la terminal d'Iberpotash.

Pel que fa a la inversió privada, continua la segona fase de la terminal BEST --incorporarà 500 metres addicionals de línia d'atraqui--, la nova terminal d'Iberpotash, la remodelació de Marina Port Vell --s'inaugurarà en octubre--, l'ampliació de la Marina Barcelona 92, la Marina de la Bocana Nord --les obres començaran a l'estiu--, i s'està executant l'ampliació de la terminal D de creuers del Grup Carnival.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés