Actualitzat 20/06/2024 12:36

El Port de Barcelona afegirà 15 hectàrees per a ús ciutadà al Port Vell el 2030

Salvadó i Pino en la presentació del pla estratègic del Port Vell 2025-2030, aquest dijous
EUROPA PRESS

Expandiran la zona cap al sud i hi desplaçaran les activitats comercials

BARCELONA, 20 juny (EUROPA PRESS) -

El Port de Barcelona preveu afegir 15 hectàrees per a ús ciutadà al Port Vell el 2030 --fins a arribar a les 85-- a través de les 47 mesures incloses en el pla estratègic 2025-2030, que ha estimat que requeriran una inversió públic-privada d'uns 250 milions d'euros.

El president de la infraestructura, Lluís Salvadó, ha explicat que volen que sigui "més port ciutadà, més divers, més innovador i més sostenible", en la presentació del document aquest dijous, juntament amb el director del Port Vell, David Pino.

Així, el Port planteja expandir la zona en direcció sud a mesura que traslladen en aquesta direcció les activitats comercials, que Pino ha defensat que necessiten més espais i que "no poden ser a la ciutat, han d'estar més lluny".

Salvadó ha argumentat que "el moll de Barcelona ha de passar a ser més Port Vell, port ciutat al 100%, com també l'espai de Sant Bertran. Más Port Vell des de la perspectiva de més espai territorial", i Pino ha insistit que ha de ser per a la gent local, en les seves paraules.

El pla d'acció compta amb cinc eixos estratègics: urbanisme, mobilitat i transformació energètica; negocis, innovació i formació; mar i nàutica; patrimoni i lleure, i governança.

MESURES

D'entre les mesures, Pino ha destacat la connexió de la Rambla i el Portal de la Pau amb el moll de Barcelona i el World Trade Center, que obriran al mar, on avui dia "sí que es pot passejar, però no està considerat port-ciutat".

També ha subratllat l'entrada en funcionament d'un transbordador entre els molls d'Espanya i Pescadors, que esperen tenir operatiu a finals del 2027 o principis del 2028.

El Port de Barcelona també fixa com a objectiu arribar als 10.000 treballadors al Port Vell i que, d'aquests, el 30% treballin en el sector nàutic: actualment ho fan un 27% aproximadament dels 9.000 empleats.

Així mateix, també s'ha emplaçat a incrementar el nombre de start-ups, scale-ups i corporates, i que almenys el 30% estiguis vinculats al sector marítim, logístic i portuari: "Volem fer del Port Vell el lloc d'innovació marítim-portuari més gran del món", ha emfatitzat Pino.

COPA AMÈRICA

El Port ha estimat que el sector privat va aportar el 55% dels 250 milions que de manera aproximada creu que requeriran les iniciatives, i el públic, el 45%, que s'afegiran als 140 milions destinats a les 22 mesures impulsades en els últims dos anys, accelerades per la celebració de la Copa Amèrica aquest 2024.

El pla estratègic entrarà en vigor aquest novembre per donar "continuïtat" a la gran transformació que Salvadó ha dit que viu el Port Vell, i que ha emmarcat en el certamen esportiu, que --en paraules de Salvadó-- ha obligat redefinir les prioritats de l'anterior pla estratègic.

Salvadó també ha situat el nou document en el final de concessions de la terminal sud a finals del 2026: ha dit que "l'objectiu és no renovar", per repensar el seu encaix en un model de port-ciutat.