MADRID, 28 oct. (EUROPA PRESS) -
Unidos Podemos vol buscar el recolzament del Congrés perquè les entitats públiques ferroviàries espanyoles no perdin pes ni importància de cara a la liberalització del transport ferroviari, prevista en les directives comunitàries que Espanya ha de traslladar.
Així, el grup confederal defensarà en el proper Ple una bateria de mesures de cara a preparar el sistema ferroviari a aquesta nova situació, amb la finalitat de que "no es posin en risc llocs de treball, drets laborals o el dret a la mobilitat pública i sostenible enfront d'interessos netament econòmics".
I és que, tal com assegura el grup confederal, la directiva europea sobre l'obertura del mercat del ferrocarril i la governança de les infraestructures ferroviàries "deixa un ampli marge de discrecionalitat per procedir en favor de l'enfortiment dels operadors de servei públic o l'especejament d'aquests".
"Decantar-se per l'última opció és hipotecar el nostre futur al subdesenvolupament, a la dependència energètica del transport ineficient, atacar les condicions laborals del personal ferroviari, desvertebrar la cohesió territorial i no garantir el dret a la mobilitat", argumenta el grup confederal en una moció que signa el seu diputat Sergio Pascual.
PRIORITZAR LA INVERSIÓ EN FERROCARRIL
En la seva iniciativa, conseqüència de la interpel·lació dirigida aquesta setmana al ministre de Foment, José Luis Ábalos, Pascual planteja diferents mesures amb les quals enfortir el transport ferroviari, entre elles prioritzar-lo enfront de mitjans de transport contaminants, com l'automòbil, dins d'un Pacte d'Estat pel Dret a la Mobilitat.
En aquest sentit, demanen augmentar l'oferta ferroviària, garantint preus assequibles i convergir amb la mitjana europea en subvenció per habitant al transport públic, i modernitzar les línies convencionals, atenent al nombre de viatgers, amb la finalitat de compensar un desequilibri enfront de l'alta velocitat. En aquest sentit, demana augmentar el ràtio de personal de manteniment i operacions per tren/quilòmetre, i alinear-ho a la mitjana europea.
I és que el grup confederal lamenta que s'hagi destinat fins al 90% de la inversió en alta velocitat, que utilitzen el 4,31% dels viatgers, segons dades del propi Ministeri de Foment, enfront del 10% d'inversió en la resta del ferrocarril.
A més, citen l'informe del Tribunal de Comptes Europeu que detectava l'absència d'una planificació adequada en l'alta velocitat espanyola --on fins i tot la circulació es feia en trams al 45% de la velocitat màxima--, i en aquest sentit criden a depurar les causes de les "ineficiències i malbarataments" de l'AVE.
FIXA MÍNIMS DE CONNEXIÓ
En la proposta, Podemos fixa límits de freqüència, amb la finalitat de garantir que tota ciutat de més de 50.000 habitants dotada de ferrocarril quedi connectada amb un mínim d'un tren cada dues hores fins a la seva capital més propera, i per les que no comptin amb línia, estudiar el seu desenvolupament i connexió abans de 2030.
Així mateix, demana desenvolupar els eixos transversals ferroviaris --eixos Atlàntic, Cantàbric-Mediterrani, Mediterrani, Andalús i de la Plata-- i estudiar amb caràcter d'urgència la reobertura i engegada de diversos serveis ferroviaris.