Publicat 20/01/2016 18:15

Podem i les coalicions autonòmiques negocien fórmules per formar un únic grup al Senat amb diverses veus

Nueva mesa del Senado
SENADO

Compromís acudirà al Constitucional contra la decisió de la Cambra i demana a Podem generositat per poder estar junts i amb veu pròpia

MADRID, 20 gen. (EUROPA PRESS) -

Podem i les coalicions autonòmiques amb les quals va concórrer a les eleccions generals de desembre buscaran fórmules per formar un únic grup parlamentari al Senat, però en el qual les confluències tinguin la seva pròpia veu en la Cambra, una vegada que la Mesa ha rebutjat la possibilitat que s'organitzin en dos grups separats.

A més, els senadors de Compromís han reiterat la seva intenció de portar aquesta decisió al Tribunal Constitucional i sospesen recórrer també davant de la pròpia Mesa, segons ha confirmat a Europa Press Carles Mulet.

El portaveu de Podem al Senat, Ramón Espinar, ha explicat que el seu partit vol formar un únic grup amb 23 components, però que respecti el paper de les diferents confluències i que fins i tot canviï de nom. El Reglament permet crear el que es diuen grups territorials dins de cada grup parlamentari, amb els seus propis portaveus i torns d'intervenció en els temes de la seva Comunitat.

"Volem fer visible el que la gent ha votat: que estem junts, però que els territoris i les nacions que formen aquest país tinguin veu pròpia en la cambra territorial. La unitat d'Espanya es garanteix defensant l'Espanya que existeix, que és diversa", ha explicat.

María Freixanet, senadora d'ICV d'En Comú Podem, ha explicat que aquestes coalicions són "subjectes polítics" diferents i autònoms de Podem i que la decisió del PP "no té a veure amb la legalitat". "Això cap en el Reglament del Senat i així se'ns ha dit per part d'un lletrat", ha assegurat.

La seva formació buscarà ara l'autonomia dins del grup de Podem. "Volem un grup confederal amb l'espai que necessitem, crear un grup propi dins d'aquest grup", ha afegit.

COMPROMÍS RECORRERÀ

Pel que fa a Compromís, el senador Carles Mulet ha explicat a Europa Press que recorreran la decisió de la Mesa al Tribunal Constitucional i probablement també a la pròpia Mesa, i que ho faran sols o en companyia de les altres confluències, si volen sumar-se.

Respecte a si formaran part del grup de Podem, ha assegurat que Compromís necessitarà "estar còmode", no només amb el nom del grup, que hauria de ser un altre, sinó també amb el funcionament intern. Ha assenyalat que la coalició a la Comunitat Valenciana "va costar molt" i la possibilitat que Compromís sigui absorbit per Podem a les Corts "està generant resposta".

"Han de ser generosos i hàbils per fer una oferta que no podem rebutjar", ha assenyalat.

REDUIR UN 40% L'ASSIGNACIÓ DELS GRUPS

Ramón Espinar ha carregat contra la decisió de la Mesa, amb la majoria del PP, perquè els projectes autonòmics eren també "autònoms" de Podem i perquè amb un grup parlamentari propi es reconeixeria la "realitat plurinacional" d'Espanya. "Aquest país no s'assembla al país del torn del 78", ha afegit.

També ha criticat al PSOE per abstenir-se aquest dimecres i per no tenir contacte amb ells --"una conversa de cinc minuts"-- i ha preguntat al secretari general, Pedro Sánchez, si creu que pot ser president del Govern espanyol sense parlar amb Podem. "No ha de parlar amb nosaltres de pactes de butaques, sinó de la 'Llei 25', d'obrir el cadenat de la Constitució, de reformes i dels problemes del país", ha afegit.

Pel que fa a l'argument del PP que a l'hora de voler dos grups parlamentaris Podem busca, entre d'altres coses, més diners, Espinar ha proposat reduir un 40% l'assignació que el Senat dóna als grups i el salari dels senadors. "A veure què diuen els senyors del PP i del PSOE", ha reptat.

Contingut patrocinat