SEVILLA 26 oct. (EUROPA PRESS) -
El ple de l'Ajuntament de Sevilla, reunit aquest divendres en sessió ordinària, ha aprovat una moció del Grup Popular, recolzada per Cs, rebutjada per Participa i IU i davant la qual el PSOE s'ha abstingut, que reclama la defensa dels "símbols" nacionals i de la monarquia parlamentària", l'espanyol com a "llengua vehicular i comuna" de l'ensenyament a totes les comunitats autònomes i recolza l'aplicació de l'article 155 de la Constitució Espanyola a Catalunya "amb l'amplitud i durada que es requereixi".
La moció elevada a ple pels populars, connectada amb el 40 aniversari de la Constitució Espanyola, gràcies a la qual "Espanya ha viscut els seus millors anys de progrés" i desenvolupament social i econòmic, reivindica la Transició i les lleis i acords sorgits de la mateixa, com a "bases" de l'actual democràcia i estat de dret, a més de rebutjar "qualsevol tipus de revisionisme d'aquesta època decisiva".
Igualment, la proposta crida a defensar els "símbols" nacionals, reclamant que ocupin l'espai que la Constitució i les lleis els atribueixen, incloent tal extrem que "els alts càrrecs i empleats públics es comportin de forma neutral i s'abstinguin de realitzar, impedeixin i corregeixin qualsevol atac que es pugui produir als símbols nacionals o als drets i llibertats, per preservar la neutralitat institucional".
La moció del PP reclama a més defensar la monarquia parlamentària com a "símbol de la unitat i permanència d'una nació mil·lenària com Espanya" i la seva "inestimable i extraordinària contribució" a la Transició i a la unitat d'Espanya.
A més, la proposta reclama "defensar l'espanyol com a llengua vehicular i comuna de l'ensenyament a totes les comunitats autònomes, respectant sempre les llengües cooficials reconegudes en els diferents estatuts d'autonomia, però sense que aquestes llengües siguin imposades", així com "recolzar l'aplicació de l'article 155 de la Constitució Espanyola de manera ferma, amb l'amplitud i durada que es requereixi, per frenar el desafiament independentista català".
Durant el debat plenari, el portaveu municipal de IU, Daniel González Rojas, ha enquadrat aquesta proposta en una "competició" del PP amb Cs i Vox "per veure quin partit és més d'ultradreta", precisant als populars que Espanya "no té mil anys d'història com a nació".
Però sobretot, ha cridat a no "endolcir la transició", perquè va ser un període amb "avanços i llums, però també amb ombres", atès que al seu judici la monarquia és una institució "anacrònica i corrupta" i la solució al conflicte català "no és l'article 155" ni "copejar" els independentistes.
Francisco Moraga, de Cs, ha defensat que la transició constitueix un "exemple enorme d'unitat de país" en un moment crucial, invocant l'esperit de "fraternitat i cessió" d'aquells temps.
Un període, segons Moraga, del que "cal estar orgullosos", rebutjant les "grolleries" abocades contra la transició.
A més, ha tret una bandera d'Espanya que ha posat a la bancada de l'oposició, perquè l'ensenya nacional "no dóna sífilis en tocar-la".
Igualment, ha recolzat l'aplicació de l'article 155 de la Constitució a Catalunya.
EL QUE EL PP "OCULTA"
Pel PSOE, la regidora Carmen Castreño també ha compartit la idea de portar "la bandera d'Espanya amb moltíssim orgull", advertint no obstant això que la moció del PP "oculta" el fet que el PP "vol imposar a Catalunya l'article 155".
"No són maneres de diàleg o concòrdia", ha asseverat, avisant que l'independentisme convencia el 15 per cent dels catalans durant l'era del president socialista José Luis Rodríguez Zapatero, i el popular Mariano Rajoy va deixar el Govern central amb més d'un 40 per cent de catalans recolzant l'independentisme.
"El PP vol portar un clima de crispació", ha avisat.
Julián Moreno, de Participa, ha criticat per la seva banda que el PP promocioni la seva "visió única" d'Espanya i el seu "patriotisme de pacotilla", defensant que Espanya és una realitat "plurinacional" en la qual els populars volen introduir més "crispació".
L'edil del PP Rafael Belmonte, del seu costat, ha replicat a IU que més enllà de l'any en el qual els historiadors situen el seu naixement com a "estat", Espanya "existeix com a nació des de fa molt temps" i atresora exemples "bimilenaris de convivència". A més, ha defensat que és necessari que Sevilla tingui "veu" en un moment en el qual "es posa en qüestió l'unitat nacional i pactes fonamentals de convivència en comú".
Ha continuat les intervencions el portaveu popular, Beltrán Pérez, qui ha advertit que el Govern central del PSOE negocia els pressupostos generals de l'Estat (PGE) amb "qui va a la presó a negociar amb gent tancada per colpisme i sedició", en al·lusió al líder de Podem, Pablo Iglesias, i els caps de l'independentisme català empresonats per la celebració d'un referèndum sobre la independència de Catalunya i el posterior pronunciament del Parlament català, sense que tals extrems estiguessin permesos per les lleis.
"RECUPERAR LA CONVIVÈNCIA"
Ha tancat el debat l'alcalde, Juan Espadas, qui ha alertat que el PP només pretenia "una votació de l'article 155 adornada" amb aspectes "sagrats" per al PSOE, per posar als socialistes contra les cordes, doncs el PP no ha accedit al fet que els diferents punts de la moció anessin votats per separat.
"El PSOE no defensarà l'aplicació unilateral i immediata de l'article 155, perquè a Catalunya cal recuperar la convivència", ha emfatitzat, atès que la moció ha prosperat en votar a favor el PP i Cs, abstenir-se el PSOE i votar en contra Participa i IU.
El ple ha aprovat a més una altra proposta del PP, per reclamar al Govern central socialista que les mesures anunciades pels Pressupostos Generals de l'Estat del 2019 no suposin "un increment de la base de cotització al Règim Especial de Treballadors Autònoms", sol·licitant a més que les ordenances municipals del 2019 incloguin rebaixes a l'IBI per a aquest col·lectiu, que els nous pressupostos municipals incorporin ajudes a la fiscalitat pels autònoms i que els mateixos comptin amb un "pla municipal" específic.