Pimec Turisme Hub de l'Economia del Visitant vol passar "de rebre visitants a atreure visitants"
BARCELONA, 27 set. (EUROPA PRESS) -
Pimec ha presentat aquest divendres Pimec Turisme Hub de l'Economia del Visitant, per analitzar amb rigor i "lluny del frontisme" l'impacte econmic del sector que el 2023 va generar una despesa de 27.300 milions d'euros a Catalunya amb la visita de 48 milions de turistes i 190 milions de pernoctacions.
"Entendre la realitat del turisme amb rigor i lluny del frontisme és necessari per ser més competitius i sostenibles", ha explicat el president de Pimec, Antoni Cañete, en una roda de premsa al Collegi d'Economistes de Catalunya amb motiu del Dia Mundial del Turisme, i a la qual han assistit la presidenta de Pimec Turisme, Isabel Galobardes, i el vocal de la sectorial, Ángel Díaz.
Cañete ha explicat que el nou hub és un instrument informatiu que permetr donar una visió profunda d'un sector important amb dades sobre geolocalització que fins ara no s'havien analitzat: "No podem estigmatitzar el sector i cal comenar a parlar de l'economia del visitant perqu així ho corroboren les dades".
Isabel Galobardes ha destacat la necessitat de saber més, no només del turisme, sinó de les xifres que es deriven d'aquesta activitat, perqu considera que el futur marca grans reptes que passen per governar els riscos i impactes del turisme.
"L'activitat turística és un motor econmic estratgic a Catalunya, per per mantenir-la competitiva i sostenible hem de conixer com funciona i els seus impactes reals", ha dit.
INFORMES TRIMESTRALS
Ángel Díaz ha assegurat que identificar i avaluar bosses de demanda (per exemple, saber si els turistes pernocten en habitatges propis o cases de familiars) permet al sector passar "de rebre visitants a atreure visitants" i complir els tres objectius que veu en el sector: competitivitat, benestar i reconeixement.
L'objectiu del hub és elaborar informes trimestrals mitjanant nous indicadors que analitzin l'economia del visitant i les bosses de demanda, ha afegit.
El 2023 Catalunya va rebre més de 48 milions de turistes, que van generar prop de 190 milions de pernoctacions i una despesa total de 27.300 milions d'euros, ha explicat el vocal de Pimec Turisme.
MARQUES TURÍSTIQUES
Entre les marques turístiques, Barcelona va generar 44,6 milions de pernoctacions, Costa Brava 37,6, Costa Daurada 34,1, Costa Barcelona 27,8, Pirineus 20,5, Paisatges Barcelona 14,3, Terres de l'Ebre 5,9, Terres de Lleida 3 i Vall d'Aran 1,8.
Barcelona va rebre el 27,1% dels turistes, va generar el 23,5% de les pernoctacions i el 41,1% dels ingressos.
D'altra banda, el 44,1% de les pernoctacions correspon a turistes de tot Espanya, per el 79,3% de la despesa dels visitants la van fer els turistes estrangers.
HABITATGES D'ÚS TURÍSTIC
El 45,4% de les pernoctacions va tenir lloc en hotels, hostals, apartaments, cmpings, turisme rural; un 19,1% en habitatges d'ús turístic i llars compartides; un 10,1% en habitatges en propietat i un 25,4%, en cases de familiars i amics: "Aix vol dir que un 35,5% dels que van visitar Catalunya el 2023 no van pagar per l'allotjament", segons Díaz.
Per aix, ha destacat que el nou hub serveix perqu emergeixin realitats que no es coneixien, i també per concretar l'impacte territorial en relació amb altres mbits com la mobilitat i l'habitatge.