Publicat 22/07/2015 12:33

Personalització, aprenentatge pràctic i pedagogia invertida, entre els requisits per elegir MBA

BARCELONA, 22 jul. (EUROPA PRESS) -

El sector de la 'business education' s'ha expandit durant les últimes dècades i, malgrat la crisi, els MBA (Master in Business Administration) que imparteixen escoles de negocis i universitats segueixen sent el títol més demandat i valorat per la seva projecció professional i les seves oportunitats per donar un salt laboral i salarial.

Existeixen molts factors però cada vegada més les empreses exigeixen als directius amb rigorosa preparació ser capaços de donar respostes creatives, eficaces i ràpides en un sector canviant i complex.

"El model de tradicional de MBA ja no serveix", ha afirmat Daniel Serra, degà de la UPF Barcelona School of Management, que recorda que avui ja no n'hi ha prou amb formar en gerència, màrqueting o finances.

Segons apunta, les empreses reclamen altres competències i valoren capacitats com treballar amb dades i interpretar-les, tenir dots de comunicació, criteri per detectar oportunitats i discriminar informació, entre d'altres aspectes.

L'escola de Management de la Pompeu Fabra es fixa en les tendències de cinc de les escoles de negoci internacionals més innovadores, com són la d-School Stanford (Califòrnia), la Rotman School of Management (el Canadà), Timi Akatemia (Finlàndia), Kaos Pilot (Dinamarca) o The New School (New York) per redissenyar el seu executive MBA.

Totes elles coincideixen en cinc grans tendències globals per decidir-se: la primera passa per oferir aprenentatge experiencial --'Learning by doing'--, en què cada alumne obté experiència pràctica i aprèn dels errors.

Un altre requisit és la multidisciplinarietat, com a element clau per fomentar la creativitat i innovació; aquest tipus de formació integra actors, elements i valors de múltiples àrees del saber, el coneixement i la tècnica pràctica, i això ajuda a identificar sinergies, analogies i enfocaments des de diversos punts de vista.

Una altra tendència és la pedagogia invertida, 'Flipped Learning', impulsada per les noves generacions, com els 'Millenials', que exigeixen noves formes d'aprenentatge més pràctiques, interactives; una pedagogia que consisteix a distribuir la classe magistral amb estudi a casa amb un altre tipus de suports.

Disposar d'un professor 'coach' que deixi de ser un mer instructor de continguts per ser un conseller també és tendència; es tracta d'un mentor que ajudarà l'alumne a identificar coneixements clau que ha d'adquirir i a qüestionar el que s'ha establert, desenvolupant propostes innovadores.

I finalment, la personalització, que busca oferir un treball personalitzat per a cada participant i determinar les necessitats de cada un dels estudiants, ja que no totes les empreses són iguals ni tots els alumnes tenen la mateixa formació i experiència.

És el cas de la UPF, que té un MBA executive amb fins a un 40% del contingut que pot ser personalitzat i emmotllable a cada alumne.

"Pretenem que cada estudiant surti amb una experiència de treball, un projecte propi i coneixements i capacitats directives que li permetin posar en marxa aquest projecte", ha explicat Serra.

Aquest tipus de MBA "costumitzat" s'adapta a cada alumne, que podrà definir el seu projecte i dissenyar, amb un mentor, el seu itinerari formatiu tenint en compte les seves competències personals.

SECTOR A L'ALÇA

Segons l'informe del Graduate Management Admission Council (GMAC), les empreses prefereixen contractar professionals amb un MBA --un 72% aquest 2015 respecte del 69% del 2014--, mentre que altres opten per cursar-lo perquè volen poder arribar a fundar la seva pròpia empresa.

L'enquesta del Finantial Times Global MBA del 2015 revela que cursar un MBA augmenta les possibilitats d'incrementar la nòmina; el 2011, les dades apuntaven que tres anys després d'acabar els estudis, els que es van graduar amb un MBA guanyaven en una mitjana un 92% més que abans de començar-los.

El 2015, només el 7% ha tingut el mateix augment però l'impacte segueix sent important.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés