Publicat 10/11/2021 12:39CET

Pere Macias, sobre el traspàs de Rodalies: "El més important és que es traspassin els diners"

Arxiu - Debat 'Grans infraestructures metropolitanes: competència o cooperació' organitzat per Club de Roma
CLUB DE ROMA

Corrochano (Aeroport de Barcelona) assegura que el projecte per al Prat és una alternativa, no pas una ampliació

BARCELONA, 10 nov. (EUROPA PRESS) -

El coordinador del pla de Rodalies de Catalunya, Pere Macias, ha sostingut que, del traspàs de Rodalies a la Generalitat, "el més important és que se'n traspassin els diners" perquè el Govern pugui exercir la seva titularitat.

Ho ha dit en el debat 'Grans infraestructures metropolitanes: competència o cooperació', organitzat per Club de Roma, i juntament amb la directora de l'Aeroport de Barcelona-el Prat, Sonia Corrochano, i el cap d'estratègia del Port de Barcelona, Jordi Torrent.

Ha assegurat que l'Estat s'ha "descuidat" de traspassar aquests diners a la Generalitat i no ho ha volgut fer fins ara, i ha advertit que seria incomprensible que enguany no hi hagués aquesta transferència.

"Per al traspàs de Rodalies, no es tracta de passar un tros de Renfe, sinó que és traspassar els diners perquè el Govern pugui encarregar a la companyia que vulgui per fer el servei. És molt important per no confondre la gent. El que seria urgent és això", ha afegit.

Ha sostingut que l'estratègia ferroviària espanyola s'ha pogut entendre molt bé a partir de la voluntat de l'expresident del Govern central José María Aznar de posar totes les capitals de província a menys de tres hores de Madrid, i que segons ell la van seguir el seu govern i el de l'expresident del Govern central José Luis Rodríguez Zapatero.

"Aquest mandat ha provocat una profundíssima descapitalització de xarxa convencional que ha afectat Rodalies", ha advertit, i ha dit que aquesta estratègia no es va tombar fins al 2018 i els últims projectes de pressupostos generals de l'Estat (PGE), que segons ell ja disposen de més diners per a la xarxa convencional que per a la xarxa d'alta velocitat.

També ha destacat que el 2021 "està sent un any extraordinari en licitacions a Rodalies", de manera que l'any vinent es notarà amb la interrupció de totes les línies per executar les obres.

AMPLIACIÓ DEL PRAT

D'altra banda, Corrochano ha explicat que el projecte d'allargament de la tercera pista de l'Aeroport de Barcelona-el Prat no es tracta d'una ampliació, sinó d'una alternativa, ja que amb l'ús de pistes actual no és possible arribar a les 90 operacions l'hora.

"És evident que tenim una limitació en l'ús de les pistes per com les estem fent servir per reduir l'impacte acústic, això ens dona una limitació respecte a l'aprovat el 1999 i la declaració ambiental del 2002", ha afegit.

Corrochano ha explicat que Aena té l'obligació de dir en quin moment pensa que s'arribarà en aquell màxim i obrir el debat, i que no té la competència de prendre decisions, sinó la que proposa des d'un punt de vista tècnic alternatives per poder continuar.

També ha recordat que Aena és una empresa que cotitza en borsa i opera en altres països, amb un 49% de capital privat: "No és una administració pública, presenta resultats al mercat cada tres mesos i està regulada per la CNMV".

PORT DE BARCELONA

Torrent ha sostingut que els agradaria tenir més autonomia en la fixació de taxes, ja que aquestes taxes s'apliquen via llei general de ports de l'Estat i de vegades això no els permet reaccionar de manera ràpida.

Ha explicat a més que el Port de Barcelona té assignatures pendents, com la internacional i la distribució ferroviària de les mercaderies per a curt termini.

Contador

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2021 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés